Timo Riiho

Timo Tapani Riiho
7.10.1950, Kymi

Filosofian maisteri 1975 ja filosofian tohtori 1979 (romaaninen filologia), Helsingin yliopisto

Iberoromaanisten kielten professori 1981-, Helsingin yliopisto

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: kielitiede, iberoromaaniset kielet, historiallis-vertaileva lauseoppi, prepositiot, persoonapronominit.

Palkinnot ja erityissaavutukset
Espanjan kuninkaallisen akatemian ulkomainen kirjeenvaihtajajäsen
Espanjan siviiliansioritarikunnan komentaja
Portugalin Henrik Purjehtijan ritarikunnan suurupseeri
Brasilian Castelo Brancon ritarikunnan komentaja

Tekstit: Timo Riiho ja Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Innostus iberoromaanisiin kieliin ei sammu

Timo Riiho on ollut iberoromaanisten (Pyreneiden niemimaan romaanisten) kielten professorina Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa vuodesta 1981. Hänen tutkimusalansa on espanjan, portugalin ja katalaanin historiallis-vertaileva lauseoppi. Tutkimuskohteina ovat olleet ja ovat lähinnä prepositio- ja pronominisyntaksi. Tutkimukseen on liittynyt myös mahdollinen historiallinen vuorovaikutus espanjan ja baskin kielten välillä.

Riiho opiskeli 1970-luvulla useaan otteeseen Madridissa, Lissabonissa ja Bordeaux’ssa, myöhemmin Humboldt-stipendiaattina Heidelbergissa. Baskin kielen harrastus alkoi jo 1970-luvun alussa Madridissa, jolloin hän opiskeli baskia salaa ystävänsä avustuksella. Baskin kieleen tutustuminen jatkui myöhemmin Arantzazun fransiskaaniluostarissa Gipuzkoan maakunnassa Baskimaassa.

Iberoromaanisten kielten professori Timo Riihon etusormen kohdalla häämöttää Baskimaa. Kuva: Ville Korhonen​.​

Aktiivisuus espanjan, portugalin ja katalaanin kielten ja kulttuurien hyväksi myös yliopistomaailman ulkopuolella on Timo Riiholle tärkeää. Hän on ollut mukana perustamassa yliopiston iberoamerikkalaisen keskuksen lisäksi Suomen Madridin-instituuttia, jonka johtajana hän toimi vuosina 2002–2006.

Paljon on vuosikymmenten varrella muuttunut niin Pyreneiden niemimaalla kuin Helsingin yliopistossa, mutta yliopistotyö kiinnostaa professori Timo Riihoa yhä.

– On antoisaa opettaa kuulijoita, joilla on innostusta, kiinnostusta ja motivaatiota. Gradu- ja väitöskirja-aiheiden laaja kirjo tekee tutkielmien ohjaamisesta opettavaista.