Jaakko Hämeen-Anttila

Jaakko Markus Hämeen-Anttila
26.2.1963, Oulu

Filosofian kandidaatti 1986 (assyriologia) ja filosofian tohtori 1994 (arabian kielen ja islamin tutkimus), Helsingin yliopisto

Arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori 2000-, Helsingin yliopisto

Tutkimusassistentti 1991–1997 ja vanhempi tutkija 1997–2000, Suomen Akatemia.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: klassinen arabialainen kirjallisuus - arabialais-islamilainen kulttuurihistoria - kulttuurien vuorovaikutus erityisesti käännösten kautta (Lähi-itä).

Kuva: Ari Aalto
Tekstit: Jaakko Hämeen-Anttila, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Työtä Lähi-idän monien kulttuurien parissa

Professori Jaakko Hämeen-Anttila on viime vuosina keskittynyt tutkimaan kulttuurien välistä vuorovaikutusta Lähi-idässä. Hänen johtamansa Suomen Akatemian Fidipro-hanke The Intellectual Heritage of the Ancient Near East tutkii yli kaksi vuosituhatta pitkää ajanjaksoa, jolloin kulttuurivaikutukset ovat virranneet eri suuntiin Lähi-idän (Mesopotamian nuolenpääkulttuuri, arabialais-islamilainen kulttuuri) ja Kreikan välillä. Uusimmissa tutkimuksissaan Hämeen-Anttila on keskittynyt esi-islamilaisen Persian (nyk. Iran) ja arabikulttuurin vuorovaikutukseen erityisesti kirjallisuudessa ja historiankirjoituksessa vuosina 500–1000 jKr.

Kuva: Ari Aalto.​

Hämeen-Anttilan kansainvälisesti merkittävimmät monografiat eli yhteen aiheeseen keskittyvät laajat tieteelliset julkaisut ovat vuonna 2002 ilmestyneet arabian klassista kirjallisuutta käsittelevä 500-sivuinen tutkimus Maqama, The History of a Genre (Harrassowitz) ja vuonna 2006 ilmestynyt lähes yhtä laaja tutkimus varhaisen islamilaisen kauden pakanuudesta The Last Pagans of Iraq. Ibn Wahshiyya and His Nabatean Agriculture (Brill).

Hän on useiden kansainvälisten tieteellisten tietosanakirjojen avustaja (mm. Encyclopaedia of Islam, Brill; Encyclopaedia of the Bible and Its Reception, Walter de Gruyter) ja julkaissut artikkeleita myös muilla merkittävillä kustantajilla, kuten Oxford University Press, Cambridge University Press, Routledge, Eisenbrauns ja Peeters.

Aihepiiristä lisää: