Pirjo Hiidenmaa
Päivän humanisti

Pirjo Hiidenmaa

Professori Pirjo Hiidenmaa tutkii tietokirjallisuutta muuttuvassa tietoympäristössä: sen lajityyppejä, kirjoittajia ja hieman myös lukijoita. Lisäksi hän puhuu painokkaasti tieteen avoimuudesta sekä tutkijoiden tehtävästä julkisessa keskustelussa ja yleisessä kulttuurin rakentamisessa. Tiedeviestintä ja kielen monimuotoinen käyttäminen ovat hänen tutkimus- ja opetustyönsä ydin. Rentoutumisen Hiidenmaa taitaa parhaiten pipo päässä avannossa tai sauvakävelyllä ennen aamunsarastusta.

Pirjo Hiidenmaa

Pirjo Anneli Hiidenmaa
6.2.1959, Anttola

Filosofian maisteri 1986 ja filosofian tohtori 1995 (suomen kieli), Helsingin yliopisto

Tietokirjallisuuden ja -kirjoittamisen tutkimuksenprofessori 1.1.2015-, Helsingin yliopisto

Aiemmin lukuisissa tutkimus-, opetus- ja asiantuntijatehtävissä mm. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa, Suomen Akatemiassa ja Helsingin yliopistossa. Työskennellyt myös Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston ja Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian johtajana. Suomen tietokirjailijat ry:n puheenjohtajana vuosina 2003–2011 ja Euroopan kirjailijajärjestöjen liiton puheenjohtajana vuodesta 2009 alkaen.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Tietokirjallisuus, tiedeviestintä, tietokirjojen asema tiedonkulussa, tekstin- ja diskurssintutkimus, tekstien merkitys ja kontekstin analyysi

Palkinnot ja erityissaavutukset:
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran väitöskirjapalkinto 1995

Twitter: https://twitter.com/PHiidenmaa

Kuva: Linda Lappalainen
Tekstit: Pirjo Hiidenmaa, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Kun suomalaisilta kysyy mielikirjoja, mielikirjailijoita tai omaan elämään vaikuttaneita kirjoja, vastauksissa luetellaan todennäköisesti kaunokirjallisia teoksia ja niiden kirjoittajia. Kun keskustelua jatketaan pitemmälle, moni muistaa koulukirjat ja niiden merkityksen. Tämä johtaa ajatukset sanakirjoihin, karttoihin ja hakuteoksiin.

Lue lisää

Vuosina 2011–2014 Hiidenmaa toimi Helsingin yliopistossa ensin Avoimen yliopiston, sitten Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian johtajana. Kummassakin tehtävässä kantavana ajatuksena oli avata yliopiston monipuolista osaamista kaikille, joko tutkinto-opintoina tai täydennyskoulutuksena.

Lue lisää
Lue lisää