Takaisin

Pirjo Hiidenmaa

Pirjo Anneli Hiidenmaa
6.2.1959, Anttola

Filosofian maisteri 1986 ja filosofian tohtori 1995 (suomen kieli), Helsingin yliopisto

Tietokirjallisuuden ja -kirjoittamisen tutkimuksenprofessori 1.1.2015-, Helsingin yliopisto

Aiemmin lukuisissa tutkimus-, opetus- ja asiantuntijatehtävissä mm. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa, Suomen Akatemiassa ja Helsingin yliopistossa. Työskennellyt myös Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston ja Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian johtajana. Suomen tietokirjailijat ry:n puheenjohtajana vuosina 2003–2011 ja Euroopan kirjailijajärjestöjen liiton puheenjohtajana vuodesta 2009 alkaen.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Tietokirjallisuus, tiedeviestintä, tietokirjojen asema tiedonkulussa, tekstin- ja diskurssintutkimus, tekstien merkitys ja kontekstin analyysi

Palkinnot ja erityissaavutukset:
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran väitöskirjapalkinto 1995

Twitter: https://twitter.com/PHiidenmaa

Kuva: Linda Lappalainen
Tekstit: Pirjo Hiidenmaa, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Tietokirja houkuttaa sukeltamaan tieteeseen

Tämän jälkeen on helppo huomata monet elämäkerrat, historiateokset, esseekokoelmat, tutkimusjulkaisut tai yleiset tietoteokset, jotka ovat avartaneet ajatuksia. Entäs ajankohtaiskatsaukset ja poleemiset teokset? Onpa vielä suuri määrä harrastuskirjoja ruoanlaittoon, käsitöihin, nikkarointiin, koirien kasvatukseen jne. Nämä kirjat ovat luonnollisesti hyviä oppaita niille, jotka tekevät, mutta ne sopivat myös haaveilukirjoiksi niille, jotka mieluummin katselevat ja suunnittelevat.

Tietokirjallisuus on usein niin käytännönläheistä tai muuhun toimintaan limittyvää, ettei sitä tai sen yhteiskunnallista merkitystä edes huomaa. Tietokirjallisuus kuitenkin kannattelee ja kehittää kulttuuria monin tärkein tavoin.

Tietokirjallisuuden tutkimus tarkastelee erilaisia esitystapoja ja -tyylejä. Se nostaa esiin kirjoittamisen monimuotoisuuden: yhteiskirjoittamisen, toimitustyön ja toimituskuntien roolin, ulkoasun suunnittelijoiden, kuvittajien, kuvatoimittajien, terminologien, kääntäjien ja monien muiden ammattilaisten yhteistyön. Digitaalisissa julkaisuissa näitä ammattilaisia on entistä enemmän. Näiden tutkiminenkin vaatii monitieteistä yhteistyötä.

Tietokirjallisuudella on tärkeä tehtävä nuorten lukutaidon kehittymisessä ja lukuinnon syntymisessä, sillä jokainen voi löytää itselleen mieleisen aiheen. Suomen tietokirjailijat ry jakaa vuosittain Lauri Jäntin säätiön kanssa tietokirjallisuusstipendiä innokkaasti tietokirjallisuutta lukeville koululaisille. Lisätietoa Suomen tietokirjailijat ry:n tietokirjastipendeistä.

Kuva: Linda Lappalainen​
Kuva: Linda Lappalainen​

 

Takaisin