Filosofian maisteri 1986 ja filosofian tohtori 1995 (suomen kieli), Helsingin yliopisto
Tietokirjallisuuden ja -kirjoittamisen tutkimuksenprofessori 1.1.2015-, Helsingin yliopisto
Aiemmin lukuisissa tutkimus-, opetus- ja asiantuntijatehtävissä mm. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa, Suomen Akatemiassa ja Helsingin yliopistossa. Työskennellyt myös Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston ja Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian johtajana. Suomen tietokirjailijat ry:n puheenjohtajana vuosina 2003–2011 ja Euroopan kirjailijajärjestöjen liiton puheenjohtajana vuodesta 2009 alkaen.
Uusi professuuri on alan ensimmäinen Suomessa. Tähän asti kirjallisuuden alan professuurit Suomessa ovat liittyneet kaunokirjallisuuden opetukseen ja tutkimukseen. Tietokirjallisuuden oman professuurin merkitys korostuu siinä, että 80 prosenttia suomalaisesta kirjallisuudesta on nykyisin tietokirjallisuutta.
Tietokirjallisuus, tiedeviestintä, akateeminen täydennyskoulutus sekä tutkimuksen ja tutkijoiden rooli yhteiskunnassa ovat olleet kantavana teemana Hiidenmaan aiemmissakin työtehtävissä. Pirjo Hiidenmaalle keskeistä on tiedon rakentuminen niin tutkimus-, opetus- kuin yliopistohallinnonkin konteksteissa: miten tieto syntyy, miten sitä perustellaan kielellä ja teksteillä sekä miten tulkinnoista neuvotellaan.
Professori Pirjo Hiidenmaa tutkii tietokirjallisuuden asemaa muuttuvassa tietoympäristössä: sen lajityyppejä, kirjoittajia ja hieman myös lukijoita. Viestintä voi olla hidasta tai nopeaa, pitkää tai lyhyttä, yksisuuntaista tai monisuuntaista, sosiaalista tai epäsosiaalista. Kirjallisuus on hidasta, pitkää, yksisuuntaista ja epäsosiaalista, mutta se risteää monissa kohdissa nopeiden, lyhyiden, monisuuntaisten ja sosiaalisen median viestien kanssa. Hiidenmaa tarkastelee tietokirjan asemaa tiedonkulussa, jossa toimijoita, välineitä ja toimintaperiaatteita on runsaasti.
Erityisen kiinnostavaa on katsoa kirjoittajuuden muutosta.
Hiidenmaa on aloittanut tekstin- ja diskurssintutkijana. Hänen erityisalaansa on ollut tekstien merkityksen ja kontekstin analyysi. Siitä näkökulmat ovat laajentuneet eri välineiden, erilaisten kommunikaatiotehtävien ja yleisöjen tarkasteluun.
Professori Hiidenmaa haluaa limittää opetuksen ja tutkimuksen. Ensimmäisellä tietokirjallisuuskurssillaan hän toteuttaa vuoden 2015 aikana opiskelijoiden kanssa Kaisa-kirjastoon näyttelyn Yliopisto kirjoittaa. Kurssilla selvitetään, minkä verran yliopistolaiset kirjoittavat tieto- ja oppikirjallisuutta: mille yleisöille, millä kielillä, mistä aiheista ja millaisessa julkaisumuodossa.
– Erityisen kiinnostavaa on katsoa kirjoittajuuden muutosta: kirjoitetaanko itsenäisiä kokonaisteoksia, erillisiä artikkeleita kokoomateoksissa vai yhteistyönä syntyviä artikkeleita tai kirjoja. Kiinnostavaa on myös se, miten kirja-alan muutoksessa e- ja p-kirjat (digitaaliset ja painetut) hakevat paikkaansa.
Julkaisujen analyysin ohella Hiidenmaan tietokirjallisuuskurssilla harjoitellaan tiedon esitystapoja ja laaditaan havainnollinen näyttely hyödyntäen videoita, infografiikkaa ja tekstejä.
– Lahjoitusvarat ovat tietenkin hienoja siksi, että ne mahdollistavat professuurin. Vielä suurempi anti on se, että lahjoittajayhteisöjen kautta syntyy suuri verkosto kiinnostuneita yhteistyö- ja keskustelukumppaneita sekä myös kriitikkoja ja kirittäjiä, toteaa professori Pirjo Hiidenmaa.
Kirjoittaja
Pirjo Hiidenmaa ja Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)
Pirjo Hiidenmaa
Pirjo Anneli Hiidenmaa
6.2.1959, Anttola
Filosofian maisteri 1986 ja filosofian tohtori 1995 (suomen kieli), Helsingin yliopisto
Tietokirjallisuuden ja -kirjoittamisen tutkimuksenprofessori 1.1.2015-, Helsingin yliopisto
Aiemmin lukuisissa tutkimus-, opetus- ja asiantuntijatehtävissä mm. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa, Suomen Akatemiassa ja Helsingin yliopistossa. Työskennellyt myös Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston ja Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian johtajana. Suomen tietokirjailijat ry:n puheenjohtajana vuosina 2003–2011 ja Euroopan kirjailijajärjestöjen liiton puheenjohtajana vuodesta 2009 alkaen.