Takaisin

Henry Bacon

George Henry Aslak Bacon
4.12.1957, Helsinki

Filosofian kandidaatti ja filosofian lisensiaatti 1990 ja filosofian tohtorin 1994 (teatteritiede), Helsingin yliopisto

Elokuva- ja televisiotutkimuksen professori 2004-, Helsingin yliopisto

Aiemmat työtehtätävät: Projektipäällikkö 2003–2004 ja tutkija 1999–2003 Suomen elokuva-arkisto; TV- ja elokuvatutkimuksen ma. yliassistentti vuonna 1994 sekä ma. apulaisprofessori 1995–1998 Oulun yliopiston taideaineiden ja antropologian laitoksella. Lisäksi työskennellyt tuntiopettajana Helsingin yliopistossa ja Sibelius Akatemiassa sekä vapaana toimittajana. Helsingin yliopiston teatteritieteen dosentti 1995- ja elokuva- ja televisiotutkimuksen opintokokonaisuuden vastuuhenkilö teatteritieteen oppiaineessa 1996-.

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Audiovisuaalinen kerronta, elokuvan suhde muihin taiteisiin, transnationaali elokuvahistoria, kuvitteellisen väkivallan lumo, näyttelijäntyö elokuvassa ja oopperan historia

Tutkimusprojektit: Johtanut vuosina 2011–2014 Suomen Akatemian tutkimusprojektia A Transnational Finnish Cinema

Palkinnot ja erityissaavutukset
Valtion tiedonjulkistamispalkinto 2006 teoksesta Seitsemäs taide – elokuva ja muut taiteet
Suomen Leijonan I luokan ritarimerkki 6.12.2007

Profiilikuva: Mika Federley
Tekstit: Henry Bacon, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Elokuvan ja maailman ymmärtäminen

Henry Bacon suoritti tutkintonsa Helsingin yliopiston teatteritieteen oppiaineessa, sivuaineena musiikkitiede. Niiden ohessa hän harrasti kirjallisuutta ja kuvataiteita. Elokuvan ymmärtämiselle moninainen taiteiden tutkimus on tarpeen, onhan elokuva aina ottanut mallia kaikista muista taiteista. Historian ja yhteiskunnan tuntemus on yhtälailla tärkeää elokuvan moninaisten funktioiden ymmärtämiseksi. Bacon tarvitsi kaikkea tätä perehtyessään ensimmäiseen tutkimusaiheeseensa, italialaisen aristokraatin, monipuolisesti kulturellin ja marxilaisen maailmankuvan omaksuneen Luchino Viscontin elokuvatuotantoon.

Professori Baconille avautui Viscontin taiteen kautta kiinnostus adaptaatioon: miten eri taiteenlajit ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja mitä tapahtuu vaikkapa kirjallisille aineksille, kun ne sovitetaan elokuvaksi. Tästä Bacon siirtyi pohtimaan sitä, miten elokuva johdattelee meitä katsojia rakentamaan mielessämme kuvitteellisen maailman ja siihen sijoittuvan tarinan. Eräs tämän prosessin kiehtovimpia ulottuvuuksia on henkilöhahmojen rakentuminen näyttelijäntyön ja elokuvallisten keinojen harkitun käytön pohjalta.

Baconin keskeisin tutkimuksellinen viiteryhmä on kansainvälinen kognitiivisen elokuvatutkijoiden yhteisö. Sen parissa selvitetään muun muassa kuinka maailman ja elokuvan havaitseminen ja ymmärtäminen ovat vuorovaikutuksessa keskenään.

Suhde voi olla myös käänteinen. Monen elokuvan lumo perustuu usein siihen, että pääsemme seuraamaan tapahtumia, joita emme soisi tapahtuvan todellisuudessa. Yksi Henry Baconin haastavimpia projekteja onkin ollut sen selittäminen, miksi niinkin pelottava ja vastenmielinen asia kuin väkivalta on niin keskeinen osa sekä taidettamme että viihdettämme.

Henry Bacon edustamassa Helsingin yliopistoa DMY International Design Festivaalilla Berliinissä. Kuva: Botschaft von Finnland in Berlin​.​
Henry Bacon edustamassa Helsingin yliopistoa DMY International Design Festivaalilla Berliinissä. Kuva: Botschaft von Finnland in Berlin​.​
Takaisin