Sara Negri

Magister 1991 och doktor 1996 (matematik), Università degli Studi di Padova
Docent 1998 (logik), Helsingfors universitet

Professor i teoretisk filosofi, Helsingfors universitet 2015–
Professor-at-Large för doktorsprogrammet i filosofi, Scuola Normale Superiore di Pisa 2014–
Medlem i Helsingfors universitets forskarkollegium 2014–2015
Äldre forskare, Institutionen för filosofi, Helsingfors universitet 2012–2014
Akademiforskare, Institutionen för filosofi, Helsingfors universitet 2007–2012
Akademiforskare, Institutionen för filosofi, Helsingfors universitet 2002–2007
Forskare, Institutionen för filosofi, Helsingfors universitet 1996–2002
Research Associate, Dept. of Computing, Imperial College, London 1995–1996

Forskningsteman:
Filosofisk logik, bevisteori, formell kunskapsteori

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Priser och utmärkelser:
Academy Research Project 2006–2009
Humboldt Fellowship 2004–2005

Text: Sara Negri (Kaija Hartikainen, red.)
Bild: Sara Negrin kotiarkisto
Översättning och språkgranskning: Sonja Tiilikainen & Jonas Franzon

Från matematik till filosofi genom bevisteori

Under den filosofiska logikens tidiga år karakteriserades dess grundbegrepp med hjälp av den axiomatiska metoden. Senare upptäcktes Jaakko Hintikkas och Saul Kripkes semantik för modallogiken. Dessa semantiska metoder utvidgades också till andra områden inom den filosofiska logiken och de prioriterades bland filosofer, matematiker och datavetare. Metoderna återspeglar dock inte strukturerna i härledningsprocesser, som oundvikligen är kopplade till en logisk representation.

Fest till ära av Oiva Ketonens 85-årsdag. Sara Negri (till vänster), Oiva Ketonen, Jan von Plato. Bild: Sara Negris hemarkiv

Den moderna bevisteorin uppstod på grund av otillfredsställelse med den axiomatiska metoden och genom ett försök att presentera de logiska härledningsprocesserna på ett sanningsenligt sätt. Till en början, under åren 1997–2003, var Sara Negris arbeten på det här området förknippade med den rena bevisteorin inom en tradition som är skapad av Gerhard Gentzen, Oiva Ketonen, Albert G. Dragalin och Anne Sjerp Troelstra. År 2003 fann Negri ett sätt att utvidga sina tidigare forskningsresultat till de centrala områdena inom den filosofiska logiken. På den tiden framstod det för många som en omöjlighet att utveckla härledningssystem för modallogik.

Ett avgörande steg i det här ledet var att omforma modallogikens grundsystem till olika system av bevisregler. Dessa system var i sin tur en del av den välutvecklade metodologin för analys av bevisens struktur. Detta kallar Negri bevisanalys. Hennes epokgörande och mycket inflytelserika artikel om ämnet publicerades 2005 och har sedan dess ofta blivit citerad. Den har också legat till grund för flera doktorsavhandlingar både i Finland och utomlands. Den fjärde delen i hennes monografi Proof Analysis, som hon har skrivit tillsammans med Jan von Plato, utgörs av en presentation av denna teori.