Marco Mäkinen
Päivän humanisti

Marco Mäkinen

Marco Mäkinen on intohimoinen brändien ja markkinoinnin puolestapuhuja, jonka elämäntehtävä on suomalaisten yritysten ja sitä kautta Suomen pelastaminen globaalissa kilpailussa. Mäkisen mukaan suomalaiset yritykset ja suomalainen yhteiskunta eivät voi kukoistaa ellemme uskalla kuunnella ja kertoa kiehtovia tarinoita. Vuonna 2016 hän julkaisee uuden brändejä koskevan kirjan yhdessä Anja ja Tuomas Kahrin sekä Ossi Ahdon kanssa.

Marco Mäkinen

11.2.1965, Helsinki

Filosofian maisteri 1990 (estetiikka), Helsingin yliopisto
Executive MBA 1991, Helsingin kauppakorkeakoulu

Vice President 2013–, TBWA Helsinki
Toimitusjohtaja 2012–2013, TBWA Helsinki
Hallituksen jäsen 2012–, Vallila Interior
Toimitusjohtaja 2007–2012, SEK & GREY
Strategiajohtaja 2005–2007, SEK
Strategiajohtaja 2000–2005, TBWA/PHS
Toimitusjohtaja 1999–2000, Ego Taivas Media Lab
Toimitusjohtaja 1997–1999, AMG Helsinki
Asiakasvastaava 1999, Taivas

Julkaisut
Bulkista brändiksi - käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen. Marco Mäkinen, Anja Kahri, Tuomas Kahri, Ossi Ahto. Docendo 2016.
Brändi kulmahuoneeseen! Marco Mäkinen, Anja Kahri, Tuomas Kahri. WSOYpro. Porvoo 2010.
Nokia saga: kertomus yrityksestä ja ihmisistä, jotka muuttivat sen. Gummerus. Jyväskylä, Helsinki 1995.

Teksti: Tiia Niemelä ja Marco Mäkinen

Mainostoimisto TBWA:n varatoimitusjohtaja Marco Mäkisen lapsuudenperheessä ”kukaan ei tehnyt mitään järkevää työtä”. Isä Timo Mäkinen ajoi rallia, ja ainoa toinen ammatti, jonka Mäkinen näki rallikuskien lisäksi, olivat toimittajat. Mäkisen ruotsinopettaja rohkaisi häntä kirjoittamaan ja hänelle oli selvää, että kirjoittaminen tulisi jotenkin olemaan osa hänen tulevaisuuden työtään.

Lue lisää

Marco Mäkiselle humanistisesta koulutuksesta on ollut valtavasti hyötyä työelämässä. Hänen mielestään ongelma ei ole niinkään humanistisen koulutuksen sisällössä, joka hänestä antaa erittäin hyvät valmiudet yritysmaailmaan, vaan siinä, etteivät yritykset ymmärrä humanistisen koulutuksen arvoa.

Lue lisää

Koen vahvasti olevani kutsumusammatissani. Minun tehtäväni on auttaa ihmisiä ja sitä kautta yrityksiä onnistumaan, saavuttamaan sen mitä ne tavoittelevat. Liian moni meistä suomalaisista jättää asioita tekemättä, ei kurkota tarpeeksi korkealle, eikä siksi saavuta sitä menestystä tai onnea mitä me kaipaamme.

Lue lisää