Tommi Uschanov

Tommi Petteri Uschanov
27.3.1975, Kontiolahti

Studier vid Helsingfors universitets humanistiska fakultet med teoretisk filosofi som huvudämne 1995–

Facklitterär författare 2008–
Frilansöversättare och förlagsredaktör på frilansbasis 2002–
Forskningsassistent 2001–2003, Finlands Akademi
Innehållsproducent för elektroniska läromedel 1999–2001, WSOY Oppimateriaalit
Assistent, 1997–1999, Muutostehdas Oy

Publikationer:
Hätä on tarpeen: kulttuuripessimismin nousu 1965–2015, utkommen 2015
Miksi Suomi on Suomi, 2012, Teos
Suuri kaalihuijaus, 2010, Teos
Mikä vasemmistoa vaivaa?, 2008, Teos
Wittgenstein in Finland: A Bibliography, 2003, niin & näin

Bild: Heini Lehväslaiho
Text: Tommi Uschanov (Tero Juutilainen, red.)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

Jag fick mitt första Helka-kort under de första septemberdagarna 1995. Därmed kunde jag börja använda universitetets olika bibliotek: framför allt Helsingfors universitets bibliotek (i dag Nationalbiblioteket) och studentbiblioteket som på den tiden låg i Alkärr (i dag Helsingfors universitets huvudbibliotek). Ännu mer fabulöst blev det hela av att bägge bibliotek ännu då höll öppet också på söndagar. Det kändes för bra för att vara sant – och sant var det heller inte så länge.

Nationalbibliotekets södra läsesal. Bild: Ari Aalto, Nationalbiblioteket.

En av orsakerna till att jag hade sökt in på just Helsingfors universitet hade varit vetskapen om hur riklig och bra biblioteksservice universitetet erbjöd. Jag hade ofta bläddrat i databasen Linda (i dag Melinda) i min hemstad Joensuu och upprepade gånger stött på att någon publikation, som jag hade sett intressanta referenser till eller som jag hade läst berömmande recensioner om, i hela Finland endast fanns tillgänglig i Helsingfors. Nu hade jag alla dessa verk närsomhelst inom räckhåll – en otrolig lyckoträff som jag knappt har hämtat mig ifrån än i dag.

Jag blir alltid rasande om någon talar om biblioteken i nedvärderande diffusa ordalag som en del av en bunt stödtjänster vid universitetet. Trots att mängden information som finns tillgänglig utanför biblioteksväggarna har ökat på ett revolutionerande sätt de senaste tjugo åren, skulle det inte finnas något universitet utan biblioteken.