Markku Kuisma

Eero Markku Sakari Kuisma
7.2.1952 Hyvinge

Filosofie kandidat 1978 och filosofie doktor 1983 (Finlands och Skandinaviens historia), Helsingfors universitet

Professor i Finlands och Nordens historia 2001–, Helsingfors universitet
Institutionens prefekt 2005 och vice prefekt 2001–2006, Historiska institutionen vid Helsingfors universitet
Professor i Finlands historia 1999–2000 Åbo universitet

Tidsbunden professor i historia 1989–1991, 1995–1998 och biträdande professor 1983, Helsingfors universitet
Projektforskare 1978–1982, Finlands Akademi
Chefredaktör och informatör 1985–87, Outokumpu Abp
Företagare på heltid och deltid 1988–2004

Forskningsteman:
Makteliter, relationen mellan affärsliv och stat, företags-, bank- och industrihistoria, handelspolitik och internationella relationer under kalla kriget, politisk-ekonomisk historia

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Text: Suvi Uotinen
Bild: Ari Aalto
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Relationen mellan kapitalism och samhälle

Markku Kuisma ingår i forskningsgruppen Capitalism, State & Society med intresse för relationen mellan kapitalism och samhälle i Europa.

Kuisma har alltsedan 2012 lett ett av forskningsgruppens projekt, Päivälehti-Helsingin Sanomat 1889–2019. Projektet går ut på att undersöka den ledande finska dagstidningens utveckling och roll med hänsyn på dess ställning i den nationella offentligheten och de internationella relationernas spänningsfält. Eftersom den granskade tidsperioden är lång betonas särskilt vissa synvinklar: journalism, politik, affärsverksamhet, kulturliv och sambandet dem emellan.

Alla aktuella projekt hos forskningsgruppen Capitalism, State & Society.

Tidigare forskningsprojekt ledda av Markku Kuisma.

Ekonomi och samhälle kan inte ses som två skilda saker. Markku Kuisma deltog i en paneldiskussion som ordnades till ära av Finlands tvåhundraåriga finansministerium på Finlandiahuset 2009.