Markku Kuisma

Eero Markku Sakari Kuisma
7.2.1952 Hyvinge

Filosofie kandidat 1978 och filosofie doktor 1983 (Finlands och Skandinaviens historia), Helsingfors universitet

Professor i Finlands och Nordens historia 2001–, Helsingfors universitet
Institutionens prefekt 2005 och vice prefekt 2001–2006, Historiska institutionen vid Helsingfors universitet
Professor i Finlands historia 1999–2000 Åbo universitet

Tidsbunden professor i historia 1989–1991, 1995–1998 och biträdande professor 1983, Helsingfors universitet
Projektforskare 1978–1982, Finlands Akademi
Chefredaktör och informatör 1985–87, Outokumpu Abp
Företagare på heltid och deltid 1988–2004

Forskningsteman:
Makteliter, relationen mellan affärsliv och stat, företags-, bank- och industrihistoria, handelspolitik och internationella relationer under kalla kriget, politisk-ekonomisk historia

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Text: Suvi Uotinen
Bild: Ari Aalto
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Kortjobb fram till 50 år fyllda

En akademisk karriär kan framskrida direkt från doktorsavhandling till ordinarie professur. Den kan också bestå av många kortjobb och ske vid sidan om andra arbeten, såsom i Markku Kuismas fall.

Kuisma utnämndes till ordinarie professor i Finlands och Nordens historia år 2001, strax innan han fyllde 50 år. Dittills hade han, från och med 1989, hunnit arbeta flera gånger som tidsbunden professor.

Mellan anställningarna på universitetet eller vid sidan om sitt akademiska arbete har Kuisma arbetat som grundskolelektor i historia och finska och som chefredaktör och informatör i Outokumpu Abp:s centralförvaltning. Kuisma var dessutom företagare både på heltid och deltid 1988–2004.

Då Kuismas studier var på slutrakan fick han anställning som forskningsassistent vid Finlands Akademi. Snart kontrakterades han som forskare inom ett nordiskt projekt med fokus på centralmakten under 1700-talet. Det var en avgörande erfarenhet: Kuisma fattade intresse för forskning då han skrev sin doktorsavhandling och hans planer på en lärarkarriär lades åt sidan.

Kuisma gav sig ut i yrkeslivet vid 16 års ålder då han anställdes som parkarbetare. Han återvände till samma arbetsuppgifter under sju somrar. Därefter arbetade han vid sidan om studierna som hjälpreda till en lantmätare, asfaltarbetare, assistent i en yllefabriks färgeri, byggarbetare och som vattenavläsare.

Under sin karriär har Markku Kuisma arbetat inte bara som forskare men också som lärare och informatör.