Markku Kuisma

Eero Markku Sakari Kuisma
7.2.1952 Hyvinge

Filosofie kandidat 1978 och filosofie doktor 1983 (Finlands och Skandinaviens historia), Helsingfors universitet

Professor i Finlands och Nordens historia 2001–, Helsingfors universitet
Institutionens prefekt 2005 och vice prefekt 2001–2006, Historiska institutionen vid Helsingfors universitet
Professor i Finlands historia 1999–2000 Åbo universitet

Tidsbunden professor i historia 1989–1991, 1995–1998 och biträdande professor 1983, Helsingfors universitet
Projektforskare 1978–1982, Finlands Akademi
Chefredaktör och informatör 1985–87, Outokumpu Abp
Företagare på heltid och deltid 1988–2004

Forskningsteman:
Makteliter, relationen mellan affärsliv och stat, företags-, bank- och industrihistoria, handelspolitik och internationella relationer under kalla kriget, politisk-ekonomisk historia

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Text: Suvi Uotinen
Bild: Ari Aalto
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Forskning om makteliter och storbolag

Markku Kuisma har i sina akademiska forskningsprojekt satt fokus på makt- och affärseliters uppkomst och roll i samhällsförändringar. Kuisma kom in på temat i samband med projektet Elites and Social Change: Family Strategies and Networks of Power 1500–2000 som finansierades av Finlands Akademi och efterföljdes av projektet Business Elite: Roots and Roles in Modern Society. The Finnish case in the European context 1750–2000.

Det var kännetecknande för projekten att forskarna kombinerade olika sätt att närma sig saker och att de överskred gränserna för olika discipliner. Likaså granskades växelverkan mellan nationell-regional och global utvecklingsgång och det var allmänt att tillämpa den biografiska metoden som hjälpmedel.

Dessutom satsade man stort på att utbilda doktorer och ge forskare internationell erfarenhet. Det skrevs sammanlagt tolv doktorsavhandlingar inom de grupper som uppstod kring elitprojekten. Den första avhandlingen var Mirkka Lappalainens studie Suku, valta, suurvalta om släkten Creutz.

Forskningsprojekten med fokus på affärssläkterna Paloheimo och Serlachius, ledda av Markku Kuisma, vittnar om ett nytt uppsving för biografiforskningen. Det författades två koncisa biografier om industrialister från den sistnämnda släkten: Teemu Keskisarjas verk Vihreän kullan kirous (Siltala, 2010) och Oula Silvennoinens Paperisydän (Siltala, 2012).

De mest centrala av Markku Kuismas egna verk handlar om nyckelbranscherna för den moderna kapitalismen: gruv-, skogs- och oljeindustrin samt handelsbankerna. På samma gång granskar Kuisma sådana företag som en gång i tiden uppfattades som nationella institutioner, däribland Kansallis-Osakepankki, Neste och Outokumpu.

Verket Metsäteollisuuden maa: Suomi, metsät ja kansainvälinen järjestelmä (1993, ny upplaga 2006) beskriver Finlands ekonomiska och politiska utveckling som en del av Europa och världsekonomin.

Några av elitprojektets deltagare på konferens i Amsterdam 2000. Kai Häggman (längst till vänster), Pekka Hirvonen, Jaana Gluschkoff, Jouko Nurmiainen, Ulla Lehto och Markku Kuisma. Bild: Mirkka Lappalainen.