Markku Kuisma

Eero Markku Sakari Kuisma
7.2.1952 Hyvinge

Filosofie kandidat 1978 och filosofie doktor 1983 (Finlands och Skandinaviens historia), Helsingfors universitet

Professor i Finlands och Nordens historia 2001–, Helsingfors universitet
Institutionens prefekt 2005 och vice prefekt 2001–2006, Historiska institutionen vid Helsingfors universitet
Professor i Finlands historia 1999–2000 Åbo universitet

Tidsbunden professor i historia 1989–1991, 1995–1998 och biträdande professor 1983, Helsingfors universitet
Projektforskare 1978–1982, Finlands Akademi
Chefredaktör och informatör 1985–87, Outokumpu Abp
Företagare på heltid och deltid 1988–2004

Forskningsteman:
Makteliter, relationen mellan affärsliv och stat, företags-, bank- och industrihistoria, handelspolitik och internationella relationer under kalla kriget, politisk-ekonomisk historia

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Text: Suvi Uotinen
Bild: Ari Aalto
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Berusande glädje av att lära sig tillsammans

Mina bästa minnen är från det första elitprojektets tid. Det fanns spänning och energi i luften då vi med entusiasm och glädje lärde oss nytt, utvecklades och gjorde upptäckter. Det var gemensamma resor ut i världen och snart kunde vi också fira också skördefest. En stor del av de studenter som deltog disputerade och fick dessutom möjlighet att fortsätta på en framgångsrik och ofta även prisbelönt karriär. Detta är i dag mitt största glädjeämne, en märklig känsla av tillfredsställelse, som ingen kan föreställa sig i unga dagar. Det har varit fantastiskt att få vara delaktig i den positiva utvecklingens mirakel.

Markku Kuisma var kustos då Mirkka Lappalainen disputerade 2004.