Marjo Timonen

Marjo Hannele Timonen
29.4.1955, Kurikka

Kandidat i humanistiska vetenskaper 1983, filosofie kandidat 1984 (Finlands historia, allmän historia, statslära, informationslära), Helsingfors universitet

Utrednings- och informationsdirektör 2007–, Riksdagen
Informationschef 2003–2007, Riksdagen
Specialmedarbetare 1994–1995, Statsrådets kansli
Kommunikationschef 1993–2002, Finlands Kommunförbund
Kommunikationschef 1988–1993, Finlands Kommunalförbund
Kommunikationschef 1986–1987, Insaider Oy
Informatör 1985–1986, Joensuu universitet
Ordförande 1980–1981, Finlands studentkårers förbund

Bild: Hanne Salonen / Riksdagens bildarkiv
Text: Marjo Timonen (Kaija Hartikainen, red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen

Språkgranskare: Jonas Franzon

Det öppnaste parlamentet i världen

Finlands riksdag är det öppnaste parlamentet i världen. På webben har alla en möjlighet att följa behandlingen av lagförslag i utskotten och i plenum. Handlingsoffentligheten är omfattande och plenumen sänds direkt via internet.

Skolelever är de viktigaste gästerna i riksdagen. Foto: Vesa Lindqvist, riksdagens bildarkiv.

En ytterligare faktor som bidrar till öppenhet är att riksdagen erbjuder goda förutsättningar för mediernas arbete. I inget annat parlament i världen kan representanter för olika medier röra sig så fritt som här i Finland. För att demokratin ska förverkligas är det viktigt att medierna rapporterar ingående om det som sker i riksdagen. Också en stor del av statsrådets offentlighet förverkligas i riksdagshuset när ministrarna ger kommentarer till pressen.

Utrednings- och informationsenheten som jag leder främjar öppenhet, tillgång till information samt växelverkan i riksdagens kansli. Vi arbetar med medie- och webbkommunikation, besök, riksdagens infocentrum, evenemang för allmänheten samt informations-, biblioteks- och arkivtjänster.

Det händer hela tiden något i riksdagen. Det kan handla om plenum, utskott, internationella gäster eller politiska åtgärder som berör riksdagsgrupper och riksdagsledamöter. Som arbetsplats är riksdagen den mest offentliga och öppna som finns i vårt land.

Lagstiftningsdirektör Maija-Leena Paavola och utrednings- och informationsdirektör Marjo Timonen skyndar sig till riksdagens öppnande. Foto: Hanne Salonen, riksdagens bildarkiv.

Under riksdagens höstsession år 2015 har föredragningslistan omfattat bland annat statsbudgeten och budgetlagar, arbetspension, kostnadskonkurrenskraft, spetsprojekt, hatbrott och rasism, utrikespolitik, två medborgarinitiativ och interpellationer om utbildning samt pensionärernas ställning i samhället. Den mest intressanta gästen i början av mandatperioden var John Boehner, talman i USA:s representanthus, och hans delegation.

Under min tid i riksdagen har jag samarbetat tätt med fem talmän: Riitta Uosukainen, Paavo Lipponen, Sauli Niinistö, Eero Heinäluoma och Maria Lohela.

Talmanskonferensen med dess tjänstemän samlas varje plenumdag. Talmanskonferensen består av talmän och utskottens ordförande. Foto: Vesa Lindqvist, riksdagens bildarkiv.

Mitt arbete är fascinerande också därför att jag inte på morgonen vet vad arbetsdagen kommer att föra med sig. Om kvällarna vet jag däremot ofta i förväg vad som kommer att tas upp i tv-nyheterna.

Jag minns i synnerhet två råd som generalsekreterare Seppo Tiitinen gav mig när jag började arbeta i riksdagen år 2003: ”Arbetet som tjänsteman i riksdagen är ett levnadssätt” och ”Arbetet görs som det ska, förövrigt får man göra vad man vill”. En av de bästa sidorna i mitt arbete är just det att vi tjänstemän i riksdagen är mycket engagerade i vårt arbete och vi blir uppmuntrade att använda vårt sunda förnuft.

En presskonferens i samband med den nuvarande regeringens bildandeprocess. Foto: Hanne Salonen, riksdagens bildarkiv.