Leena-Maija Rossi

5.7.1962, Valkeakoski

Filosofie doktor (konsthistoria och kvinnoforskning) 1999, Helsingfors universitet
Fulbright scholar 1990–1991, New York University
Filosofie kandidat (konsthistoria) 1987, Helsingfors universitet

Chef, Finlands kulturinstitut i New York 2011–2016
Professor i genusforskning (tidsbunden) 2011, Helsingfors universitet
Universitetslektor i genusforskning (tidsbunden) 2010, Helsingfors universitet
Universitetslektor i kvinnoforskning (tidsbunden) 2003–2009, Helsingfors universitet
Forskardoktor 2000–2003, Finlands Akademi, Helsingfors universitet
Forskardoktor 1999–2000, Finlands Akademi, Konstindustriella högskolan
Projektforskare 1996–1998, Finlands Akademi, Helsingfors universitet
Docent 2000, Helsingfors universitet
Docent 2002, Åbo universitet

Forskningsområden: Kön och sexualitet, visuell kultur från konst till mediekultur, kulturell mångfald och intersektionalitet

Vetenskaplig verksamhet

Pris
Priset En bra lärare – Magister Bonus av Studentkåren vid Helsingfors universitet 2009
Finska Konstföreningens pris för årets konstbok 1995

Min bästa stund vid Helsingfors universitet

Jag har upplevt otaliga goda stunder vid Helsingfors universitet – allt som allt har åren 1996–2009 varit de bästa. Då var Kristinainstitutet en inspirerande tvärvetenskaplig och mångvetenskaplig miljö för såväl forskning som undervisning. Vid denna tid slutförde jag också min doktorsavhandling och min populära bok Heterotehdas. Dessutom hann jag i egenskap av universitetslektor utbilda en hel hop av personer som ifrågasätter heteronormativitet och kan betrakta bilder med kritiska ögon.

Vardagen vid Kristinainstitutet var inspirerande och festerna där var livliga. Vid institutet firades det alltid när någon fick finansiering eller lyckades publicera sin forskning. Jag njöt också av vår jämlika arbetskultur och avsaknaden av hierarki. Denna anda har jag försökt värna om i mitt nuvarande arbete.

Ett av de sorgligaste minnena är den stund när jag fick höra att jag inte kunde ta ledigt från mitt arbete vid universitetet för att ta hand om det tidsbundna chefsuppdraget vid Finlands kulturinstitut i New York. Mitt anställningsförhållande vid universitetet avslutades och jag måste tömma mitt arbetsrum där. Men jag har inte ångrat mitt beslut, och alltid är det väl möjligt att återvända till forskararbetet.

Aili Nenola (till vänster), Leena-Maija Rossi och Minna Uimonen. Foto: Kristinainstitutets arkiv