Jaakko Hämeen-Anttila

Jaakko Markus Hämeen-Anttila
26.2.1963, Uleåborg

Filosofie kandidat 1986 (assyriologi) och filosofie doktor 1994 (arabiska och islamforskning), Helsingfors universitet

Professor i arabiska och islamforskning, 2000-, Helsingfors universitet

Forskningsassistent 1991–1997 och seniorforskare 1997–2000, Finlands Akademi

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsämnen: klassisk arabisk litteratur – arabisk-islamisk kulturhistoria – kulturinfluenser särskilt genom översättning (mellanöstern)

Bild: Ari Aalto
Text: Jaakko Hämeen-Anttila och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen och Johan Franzon

Synlig i samhället och verksam i förtroendeuppdrag

Jaakko Hämeen-Anttila är inte bara en uppskattad forskare, utan också en omtyckt föreläsare. Vid Helsingfors universitet har han undervisat sedan år 1984, därutöver har han årligen hållit tiotals föredrag i vetenskapliga sällskap, statsförvaltningen, media, skolor och många andra forum. Han har också ofta uppträtt med att läsa upp dikter, antingen sina egna eller sådana som han har översatt. Han har gett tusentals intervjuer och varit synlig i olika kampanjer.

För Jaakko Hämeen-Anttila är både inhemska och internationella förtroendeuppdrag en viktig motvikt till forskningsarbetet. Han är huvudredaktör för serierna Humaniora (Finska Vetenskapsakademien) och The Intellectual Heritage of the Ancient and Mediaeval Near East (Ugarit Verlag). Han är eller har varit med i redaktion för många vetenskapliga tidskrifter, bl.a. Journal of Arabic and Islamic Studies, Al-Andalus-Magreb, al-Karmil, Rocznik Orientalistyczny, al-Qantara och Studia Orientalia. Han utsågs till kommissionär (Commissione per l'Abilitazione Scientifica Nazionale, 10/N1: Culture del Vicino Oriente antico, del Medio Oriente e dell'Africa 2013–2015) av undervisningsministeriet i Italien och valdes till president för organisationen Union Européenne des Arabisants et Islamisants för perioden 2014– 2018. De två sistnämnda är de viktigaste av Hämeen-Anttilas senaste internationella förtroendeuppdrag.

Hämeen-Anttila har varit eller är bl.a. styrelsemedlem och ordförande i Stiftelsen för Finlands Mellanösterninstitut och medlem i Finska Kulturfondens förvaltningsråd. Han är också hedersmedlem i Finsk-arabiska föreningen och verkade länge som vice ordförande för islam-arbetsgruppen vid Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

Helsingfors universitets förvaltningsuppgifter är inte heller främmande för professor Hämeen-Anttila. Han har länge varit medlem i fakultetsrådet vid humanistiska fakulteten. Han är också vice direktör för Institutionen för Asiens och Afrikas språk och kulturer och medlem i dess institutionsråd. Nuförtiden är Hämeen-Anttila suppleant i ledargruppen för Institutionen för världens kulturer. Därtill verkade han som humanistiska fakultetens första prodekanus under åren 2007–2009.

Jaakko Hämeen-Anttila på Helsingfors Bokmässa 2012. Bild: Mika Federley​