Jaakko Hämeen-Anttila

Jaakko Markus Hämeen-Anttila
26.2.1963, Uleåborg

Filosofie kandidat 1986 (assyriologi) och filosofie doktor 1994 (arabiska och islamforskning), Helsingfors universitet

Professor i arabiska och islamforskning, 2000-, Helsingfors universitet

Forskningsassistent 1991–1997 och seniorforskare 1997–2000, Finlands Akademi

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsämnen: klassisk arabisk litteratur – arabisk-islamisk kulturhistoria – kulturinfluenser särskilt genom översättning (mellanöstern)

Bild: Ari Aalto
Text: Jaakko Hämeen-Anttila och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen och Johan Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

Mina bästa stunder vid universitetet är sådana där jag har fått följa med hur de begåvade unga forskarna har utvecklats från studenter till självständiga forskare. När jag har följt med disputationer, ofta som kustos, har jag fått se hur mina studenter åtminstone inom sitt eget specialområde har vuxit förbi mig och blivit självständiga forskare som har internationellt betydande saker att säga. Då har jag känt att jag har gjort mitt arbete väl.

Min egen höjdpunkt är från juni 2014 då jag blev enhälligt vald till president för en internationellt framstående vetenskapsorganisation, Union Européenne des Arabisants et Islamisants, för fyraårsperioden 2014–2018.

Bild: Ville Korhonen.​