Jaakko Hämeen-Anttila

Jaakko Markus Hämeen-Anttila
26.2.1963, Uleåborg

Filosofie kandidat 1986 (assyriologi) och filosofie doktor 1994 (arabiska och islamforskning), Helsingfors universitet

Professor i arabiska och islamforskning, 2000-, Helsingfors universitet

Forskningsassistent 1991–1997 och seniorforskare 1997–2000, Finlands Akademi

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsämnen: klassisk arabisk litteratur – arabisk-islamisk kulturhistoria – kulturinfluenser särskilt genom översättning (mellanöstern)

Bild: Ari Aalto
Text: Jaakko Hämeen-Anttila och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen och Johan Franzon

Arbete med de många kulturerna i Mellanöstern

Professor Jaakko Hämeen-Anttila har under de senaste åren koncentrerat sig på att forska i interaktion mellan kulturer i Mellanöstern. Han leder Finlands Akademis FiDiPro-projekt The Intellectual Heritage of the Ancient Near East, som undersöker en över tvåtusen år lång tidsperiod då kulturella influenser strömmade åt olika håll mellan Mellanöstern och Grekland. Fokus i Hämeen-Anttilas nyaste forskningar har varit på interaktionen mellan förislamiska Persien (nuvarande Iran) och arabkulturen, med särskild tonvikt på interaktionen i litteratur och historieskrivning under perioden 500–1000 e.Kr.

Bland Hämeen-Anttilas monografier, d.v.s. omfattande vetenskapliga publikationer som fokuserar på ett ämne, är de internationellt mest betydande Maqama: The History of a Genre (Harrassowitz, 2002), en 500 sidor lång studie som behandlar klassisk arabisk litteratur, och den lika omfattande The Last Pagans of Iraq. Ibn Wahshiyya and His Nabatean Agriculture (Brill, 2006) som är en omfattande studie i hednisk tro under den tidiga islamiska perioden. Hämeen-Anttila har medverkat i många internationella vetenskapliga uppslagsverk (bl.a. Encyclopaedia of Islam, Brill och Encyclopaedia of the Bible and Its Reception, Walter de Gruyter) och publicerat artiklar också för andra betydande förläggare, såsom Oxford University Press, Cambridge University Press, Routledge, Eisenbrauns och Peeters.

Bild: Ari Aalto.​

Mer om ämnet: