Gabriel Sandu

6.11.1954, Bukarest (Rumänien)

Filosofie magister 1984, filosofie doktor 1991, docent i teoretisk filosofi 1992, Helsingfors universitet
Master of Economics 1978, Academia de Studii Economice din Bucureşti

Professor i teoretisk filosofi 1998– och läroämnesansvarig 2010–, Helsingfors universitet
Tf professor i filosofi 2007–2008, professor 2008–2009, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
Forskarprofessor 2004–2007, International History, Philosophy and Science Teaching Group, Centre national de la recherche scientifique (http://www.cnrs.fr/index.php)
Prefekt för Institutionen för filosofi 2001–2003, Helsingfors universitet

Medlem i institutionsrådet för Institutionen för filosofi, historia, kultur- och konstforskning 2010–, Helsingfors universitet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Forskningsteman
Språkfilosofi, logik, formell semantik, anaforer, sanningsteori

Priser och utmärkelser
Kommendörstecknet inom kultur, tilldelad av Rumäniens president 2015
Medlem i Academia Europaea
Medlem i Finska Vetenskapsakademien
Vice ordförande för Institut International de Philosophie

Bild: Gabriel Sandus hemarkiv
Text: Gabriel Sandu (Tomas Sjöblom, red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mina bästa stunder vid Helsingfors universitet

De mest oförglömliga stunderna från min studietid är de filosofiska debatterna med Georg Henrik von Wright, Jaakko Hintikka, Erik Stenius och flera andra begåvade personer på läroämnets forskarseminarier. Jag upptäckte att man kan tillägna sig ett filosofiskt sätt att förstå saker antingen genom att undersöka problemet eller genom att ifrågasätta de konventionella uppfattningarna om grundbegrepp. Det är svårt att redogöra för allt som detta sätt att tänka innebär, men man känner igen tänkesättet när man väl stöter på det. Dessa stunder gjorde ett outplånligt intryck på mig. Jag njuter fortfarande av filosofisk och logisk argumentation, som ofta är intensiv och passionerad och dessutom kan leda till starka motsättningar.

Det ordnas fortfarande forskarseminarier i teoretisk filosofi, och jag njuter av att föra filosofisk debatt med mina kollegor. En liknande tillfredsställelse känner jag i interaktionen med studenterna och när jag skolar dem till det ”filosofiska spelet”. Detta kan också delvis förklara varför jag har skrivit största delen av mina böcker i samarbete med andra. Till exempel processen av att skriva en bok om logik och spel tillsammans med Allen Mann och Merlijn Sevenster var en givande och unik upplevelse. Det var utmanande att förena en matematikers (Allen Manns), en datavetares (Merlijn Sevensters) och en filosofs uppfattningar om logik. Jag debatterade en hel del, men samtidigt lärde jag mig också oerhört mycket!

Foto: professor Iryna Khomenko