Gabriel Sandu

6.11.1954, Bukarest (Rumänien)

Filosofie magister 1984, filosofie doktor 1991, docent i teoretisk filosofi 1992, Helsingfors universitet
Master of Economics 1978, Academia de Studii Economice din Bucureşti

Professor i teoretisk filosofi 1998– och läroämnesansvarig 2010–, Helsingfors universitet
Tf professor i filosofi 2007–2008, professor 2008–2009, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
Forskarprofessor 2004–2007, International History, Philosophy and Science Teaching Group, Centre national de la recherche scientifique (http://www.cnrs.fr/index.php)
Prefekt för Institutionen för filosofi 2001–2003, Helsingfors universitet

Medlem i institutionsrådet för Institutionen för filosofi, historia, kultur- och konstforskning 2010–, Helsingfors universitet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Forskningsteman
Språkfilosofi, logik, formell semantik, anaforer, sanningsteori

Priser och utmärkelser
Kommendörstecknet inom kultur, tilldelad av Rumäniens president 2015
Medlem i Academia Europaea
Medlem i Finska Vetenskapsakademien
Vice ordförande för Institut International de Philosophie

Bild: Gabriel Sandus hemarkiv
Text: Gabriel Sandu (Tomas Sjöblom, red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Logikern som arbetade med logistik

Jag var prefekt för Institutionen för filosofi under åren 2001–2003 då institutionen flyttade från Forsthuset till Brobergsterrassen. På grund av flytten måste jag vidga min yrkesfärdighet som filosof och planera arbetsrummens placering och inredning tillsammans med arkitekterna och den tekniska avdelningen. Det var en fin logistisk prestation av en logiker att få 55 filosofpersonligheter placerade i en ordning som alla kunde vara nöjda med.

Institutionen för anatomi hade tidigare funnits på Brobergsterrassen, och vi var tvungna att jaga bort de onda andarna som hade samlats i institutionens ”amfiteater” under årens lopp. Därför fick jag under en arbetsdag följa hur tre präster – en luthersk, en katolsk och en ortodox – ställde allt till rätta i andevärlden med hjälp av exorcism och därefter välsignade filosofernas nya arbetsrum. Trots denna start innebar de följande tio åren på Brobergsterrassen hederlig undervisning och lärdomar i rationellt tänkande. Filosofiundervisningen på Brobergsterrassen tjänade som ett motmedel mot vidskepelse, medan flytten tillbaka till översta våningen i Forsthuset gjorde att filosofin intog sin traditionella position – för filosofi är ju den högsta av alla vetenskaper.

Efter en internationell konferens fick jag möjlighet att ansöka om en livslång tjänst som forskarprofessor (directeur de recherches) vid den franska organisationen Centre national de la recherche scientifique (CNRS). Därmed beslöt jag mig för att flytta från Helsingfors till Paris.

Gabriel Sandu vid Universiteit van Amsterdam år 2012. Foto: Gabriel Sandus arkiv