August Ahlqvist

Karl August Engelbrekt Ahlqvist
7.8.1826, Kuopio–20.11.1889, Helsingfors

Filosofie kandidat 1853, filosofie licentiat 1854 och filosofie doktor, Kejserliga Alexanders-universitetet

Lärare i finska vid Helsingfors privatlyceum 1859-61
Tf professor i finska språket och litteraturen 1862, ordinarie 1863-1888; Kejserliga Alexanders-universitetet
Prorektor vid Kejserliga Alexanders Universitetet 1878-1881
Dekan för Historisk-lingvistiska sektionen (i dag den humanistiska fakulteten) 1882-1884
Rektor vid universitetet 1884-1887

Savo-karelska nationens inspektor 1868-77,

Hedersutmärkelser:
Kansliråd 1884
Statsråd 1887
Hälften av priset Demidoff vid vetenskapsakademien i Sankt Petersburg 1862                         Viborgska nationens hedersledamot 1882
Hedersmedlem i flera utländska vetenskapliga sällskap

Bild : Museovirasto
Text: Riitta-Ilona Hurmerinta

Översättning: Nina Hänninen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Översättare, poet och kritiker– professor, dekan och rektor

Karl August Engelbrekt Ahlqvist var född och uppvuxen i Kuopio. Som skolpojke blev han bekant med Johan Vilhelm Snellman, som var rektor för skolan. Ahlqvist publicerade översättningar i Snellmans tidning Saima och översatte Ludvig Stoud Platouns bok Maan Opas om geografi. Boken var det första finskspråkiga läromedlet i geografi. Med boken utvidgade Ahlqvist finska språkets ordförråd med exempelvis orden maapallo (jordklot), napapiiri (polcirkel), päiväntasaaja (ekvator) och siirtomaa (koloni). Ahlqvist var också den första som översatte Johan Ludvig Runebergs produktion till finska och gav ut den i tryckt form.

Utöver J. V. Snellman blev Ahlqvist vän med Elias Lönnrot, och att värna om det finska språket blev en central angelägenhet för Ahlqvist. Han grundade tidningen Suometar tillsammans med D. E. D. Europaeus och Paavo Tikkanen år 1847. Senare grundade Ahlqvist även den språkvetenskapliga tidskriften Kieletär.

August Ahlqvist fick utlopp för sin konstnärliga ådra genom att skriva dikter under pseudonymen A. Oksanen. Den mest kända av Oksanens enskilda dikter är "Savolaisen laulu" (Savolaxarens sång) som blivit berömd som landskapssång. I sitt arbete som litteraturkritiker ägnade Ahlqvist förutom åt innehållet i litteraturen speciell uppmärksamhet åt formen av det finskspråkiga litterära verket.

Bild: Helsingfors universitetsmuseum.​

August Ahlqvist var en mångsidig språkforskare vid sidan av sin tjänst som professor i finska språket och litteraturen vid Kejserliga Alexanders Universitetet. Han gjorde åtskilliga forskningsresor i Finland, Ryssland och i Centraleuropa. Därutöver undersökte han de finsk-ugriska språken vid Volga och Ural. Utöver vetenskapliga arbeten publicerade Ahlqvist den första finska reseskildringen om sina forskningsexpeditioner Muistelmia matkoilta Wenäjällä 1854-185 (Memoarer från resor till Ryssland 1854-1858). Han gav ut sina forskningsresultat på finska, svenska och tyska och blev även internationellt uppmärksammad och uppskattad.

Även administrativa uppgifter åtog sig Ahlqvist med förtjänst. Han arbetade som prorektor vid Alexanders-universitet 1878-1881 och som dekan vid historisk-språkvetenskapliga sektionen (idag humanistiska fakulteten) 1882-1884. Efter att ha blivit rektor vid universitetet höll han det första finskspråkiga rektorstalet vid sin installation år 1884.

Bild: Helsingfors universitetsmuseum.​

Källor:

Kotivuori, Yrjö: Studentmatrikel 1640-1852: August Engelbrekt Ahlqvist. Nätpublikation 2005, Helsingfors universitet. Hämtat den 26.1.2015

Liukkonen, Petri & Pesonen, Ari (red.): August (Engelbrekt) Ahlqvist (1826-1889) - wrote also as A. Oksanen, Books and Writers. Hämtat den 27.1.2015

Riikonen, H. K. (2009): Ahlqvist, August (1826 - 1889). Nationalbiografi-nätpublikation. Helsingfors: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (Finska litteratursällskapet). Hämtat den 26.1.2015

August Ahlqvist på Wikipedia