Anni Sinnemäki

Anni Milja Maaria Sinnemäki
20.7.1973, Helsinki

Humanististen tieteiden kandidaatti 2001 (venäjän kirjallisuus ja filosofia), Helsingin yliopisto

Apulaiskaupunginjohtaja (kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi), Helsingin kaupunki, 14.1.2015–
Työministeri ja Vihreiden puheenjohtaja 2009–2011
Kansanedustajana vuosina 1999–2015

Kirjoittanut sanoituksia Ultra Bra -yhtyeelle sekä runokirjat Sokeana hetkenä ja Aleksis Kiven katu.

Kuva: Helsingin kaupunki
Tekstit: Suvi Uotinen

Lama-ajan opiskelija tarttui töihin

Anni Sinnemäki aloitti opinnot Helsingin yliopistossa heti lukion jälkeen, vuonna 1992. Hän opiskeli pääaineenaan venäjän kirjallisuutta ja lisäksi filosofiaa, tšekin kieltä ja yleistä kielitiedettä. Opiskeluala valikoitui puhtaasti kiinnostuksen perusteella.

– En ollut mikään hyvä opiskelija. Olin kyllä innostunut, mutta asetin joissain kohdin työn opintojen edelle. Lama-ajan tunnelma ajoi tarttumaan töihin, kun niitä tuli tarjolle.

Sinnemäelle tarjoutui töitä venäjän kielen osaamisen ansiosta, ja lisäksi hän teki esimerkiksi tutkimushaastatteluita ja toimittajan töitä. Syksystä 1995 sanoitusten kirjoittaminen Ultra Bra -yhtyeelle vei yhä voimakkaammin mukanaan. Vuonna 1998 alkoivat kokopäivätyöt ympäristöministeriössä.

Sinnemäki teki humanististen tieteiden kandidaatin tutkinnon valmiiksi 2001 aloitettuaan jo kansanedustajana.

– Ajattelin, että alempi tutkinto kannattaa ottaa ulos, koska tulevaisuudesta ei koskaan tiedä.

Kandityö käsitteli muistelmakirjallisuuden genrejä, esimerkkeinä Ilja Ehrenburgin, Valentin Katajevin ja Nadezhda Mandelstamin teokset.

Opinnot antoivat kriittisyyttä, analyysikykyä ja taitoja perehtyä kokonaisuuksiin.

– Opintojen kautta osaan hahmottaa asioiden pitkiä kehityskaaria ja heiluriliikkeitä.

Opiskeluajoista on jäänyt mieleen joukko innostavia ja vaikuttavia ihmisiä – niin opiskelukavereita kuin opettajia.

Erityisesti Sinnemäen ajatteluun ovat vaikuttaneet nyt jo eläkkeelle siirtynyt Venäjän kirjallisuuden professori Pekka Pesonen ja hänen seuraajansa, Sinnemäen kanssa opinnot samaan aikaan aloittanut Tomi Huttunen.

– Pekka Pesosella on syvä rakkaus ja perehtyneisyys omiin aiheisiinsa ja halu välittää opiskelijoille niin suuret kehityskaaret kuin kiinnostavat anekdootit.

Filosofiassa vaikuttavia henkilöitä olivat opiskelukaveri Miira Tuominen sekä opettajat Ilkka Niiniluoto ja Juha Himanka. Myös tšekin opettaja Helena Lehečková avarsi merkittävästi nuoren opiskelijan maailmankuvaa.

Anni Sinnemäelle luovutettiin kansanedustajan valtakirja 29.3.1999. Kuva: Vesa Lindqvist / Eduskunta