Zacharias Topelius

14.1.1818, Uusikaarlepyy – 12.3.1898, Sipoo

Filosofian kandidaatti, maisteri 1840, lisensiaatti 1844 ja tohtori 1847, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto

Rehtori 1875–1878, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto
Ylim. Suomen historian professori 1854–1863, Suomen, Venäjän ja Pohjoismaiden historian professori 1863–1875, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto
Tilapäinen amanuenssi 1846–1850, Yliopiston kirjasto
Toimittaja 1842–1860, Helsingfors Tidningar
Kirjailija

Zacharias Topeliuksen kirjallinen tuotanto

Kunnianosoitukset
Valtioneuvos 1878
P. Annan 2. lk. ritari 1877
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ja Svenska Litteratursällskapet i Finlandin kunniajäsen

Kuva: Helsingin kaupunginmuseo
Tekstit: Eliel Kilpelä (Tomas Sjöblom, toim.)
Kääntänyt: Tomas Sjöblom

Lumisotaa, osakuntaelämää ja monipuolisia opintoja

Voidakseen kirjoittautua yliopistoon Zacharias Topeliuksen oli ensin suoritettava ylioppilastutkinto, minkä hän teki 5. kesäkuuta 1833 arvosanalla approbatur cum laude. Todistus ei kenties enteillyt suurmiehen tulevaisuutta, vaan oli lähinnä todisteena nuoren Topeliuksen rennosta asenteesta opintoihin. Topeliuksen opettaja, kaunopuheisuuden dosentti Johan Ludvig Runeberg, ei myöskään suhtautunut erityisen ankarasti ylioppilaskirjoituksiin valmistautumiseen. Enimmäkseen Topelius vaikuttaa juoksennelleen kaupungilla heittelemässä porvareita lumipalloilla ja tapelleen huonetovereidensa kanssa.

Lumipallojen heittelemisen Kruununhaan kaduilla ja nuoren pääkaupungin kahviloissa totin ja viinin juomisen takana häämöttää kuitenkin tiedonjanoinen nuori mies. Jo kouluaikoinaan Oulussa Topelius oli harrastanut romaanien lukemista tätiensä kirjastossa siinä määrin, että hänen vanhempansa varoittelivat liiallisesta lukemisesta. Varoitukset kaikuivat mitä ilmeisimmin kuuroille korville. Topeliuksen päiväkirjamerkinnät opiskeluajoilta ovat täynnä viittauksia nykyäänkin tunnettuihin kirjailijoihin, kuten Goetheen, Schilleriin, Walter Scottiin, Fredrika Bremeriin ja Carl Jonas Love Almqvistiin, mutta myös unohdettuihin suuruuksiin, kuten Edward Bulwer-Lyttoniin. Topeliuksen lukuelämyksiin kuului myös monia klassikoita: muun muassa Iliaan alkuperäisversio sekä Vergiliuksen ja Horatiuksen latinankielistä runoutta. Kiinnostus lukemiseen heijasti sekä klassisen sivistysihanteen vaatimuksia että intoa seurata uutta populaaria proosaa.

Zacharias Topeliuksen kirjasto Koivuniemessä vuonna 1879. Kuvalähde: Svenska litteratursällskapet i Finland.​​

Osakunnat olivat erottamaton osa opiskelijaelämää 1830-luvulla, ja Topelius kirjoittautui heti ylioppilastutkinnon jälkeen Pohjalaiseen osakuntaan (Österbottniska avdelningen). Hän liittyi osaston lauluseuraan toisena tenorina ja alkoi heti osallistua kokouksiin ja juhliin, järjestettiin ne sitten H. G. Porthanin tai käynnissä olevan lukukauden kunniaksi. Osakuntalehden toimitukseenkin hän liittyi jo varhain. Julkisena puhujana Topelius otti ensiaskeleensa pohjalaisten vuosijuhlassa vuonna 1840. Opiskelijana osakunta oli Topeliukselle tärkeä intellektuelli areena, keskustelufoorumi ja kansalaistaitojen harjoituskenttä.

Kandidaatintutkintoon vaadittiin monipuolisia opintoja. Kun Topelius vuonna 1840 tahtoi valmistua filosofian kandidaatiksi, hänen oli suoritettava suulliset näytöt peräti kymmenelle kuulustelijalle, yhdessätoista eri aineessa. Hän suorittikin arvosanat fysiikassa, astronomiassa, matematiikassa, kemiassa, botaniikassa ja zoologiassa, historiassa, kreikkalaisessa kirjallisuudessa, itämaisessa kirjallisuudessa, runousopissa ja kaunopuheisuudessa, oppihistoriassa sekä filosofiassa. Suoritettuaan loppukokeensa 12. toukokuuta, latinaksi ja kaikkien kuulustelijoiden läsnä ollessa, Topelius nimitettiin kandidaatiksi arvosanalla admodum dignus, ”täysin [kandidaatinarvon] arvoinen”.

Sivu Zacharias Topeliuksen päiväkirjasta heinäkuulta 1840. Piirustus esittää promootiojärjestelyitä Suurkirkossa. Kuvalähde: Svenska litteratursällskapet i Finland.​​

Lähteet ja valikoima kirjallisuutta

• Nyberg, Paul, Zachris Topelius. En biografisk skildring, Helsingfors: Söderströms 1949
  • Topelius, Zacharias, Självbiografiska anteckningar, utg. Paul Nyberg, Helsingfors: Schildts och Stockholm: Bonniers 1922