Thomas Thesleff

31.3.1951, Helsinki

Filosofian maisteri 1975 (yleinen historia), Helsingin yliopisto

Evli Pankkiiriliike, toimitusjohtaja 1985–1994, hallituksen puheenjohtaja 1994–2006 ja hallituksen jäsen 2006-

Minervaskolan vt lehtori 1975–1977
Oy Hackman Ab 1977–1978, asiantuntija
Interplan Oy 1979, copy
Finnfacts ry 1979–1985, Ranskan aluevastaava
Oy Bensow Ab 1984–1985, osakemeklari

Sotilasarvo:  Kapteeniluutnantti (2003)
Kunniamerkit: R1SVR; MK ar.; RUL ar.; MPM mk

Tekstit: Thomas Thesleff ja Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

Evli – Suomalainen pankki oman tiensä tekijöille

Evli Pankki Oy aloitti toimintansa neljän henkilön voimin vuonna 1985. Välillä henkilöstömäärä kävi viidessäsadassa, mutta vakiintui 250:een, joka on lukema myös vuonna 2015. Yritys aloitti osakemeklaritoiminnalla kehittyen kaikkia mahdollisia talouspalveluita tarjoavaksi varainhoitotaloksi. Vuosi 2001 oli merkittävä toimintamuotojen uudistumisen kannalta. Tuolloin pankkiiriliike Evli Oy muuttui Evli Pankki Oyj:ksi, siis osaksi kansakunnan finanssirakennetta, ja taloon tuli uudenlainen johtamismenetelmä ja uudet toimintamallit.

– Seuraava merkittävä muutos tapahtui vuonna 2006, jolloin perustajakaartimme havahtui siitä, että toiminta oli päässyt kangistumaan. Päätimme silloin tietoisesti astua syrjään operatiivisista tehtävistä ja kutsuimme talon sisältä 10–15 vuotta nuoremman sukupolven johtotehtäviin, kertoo Thomas Thesleff.

Tämä taktinen veto, perustajien vetäytyminen, päivittäisjohdon uudelleen ryhmittäminen ja vastahyökkäys aikakauden talouselämän pyörteissä osoittautui tehokkaaksi tempuksi. Evli-pankki lähti uuteen nousuun. Se, että Evli on sinnitellyt vuodesta 1985 haastavissa markkinaolosuhteissa ei ole sattumaa. Kiitos pitkäjänteisen strategian ja määrätietoisen, orgaanisen kasvun Evli Pankki on tänään ainoa aktiivisesti toimiva itsenäinen yritys Suomen rahoitusmarkkinoilla alkuperäisellä nimellä ja samoilla omistajilla.

– Olemme luovineet eri väyliä pitkin. Olemme vuosikymmenten varrella nähneet tyynet ja pläkät, kestäneet myrkyt ja tyrskyt. Avoimuudella ja rohkeudella olemme löytäneet aina uuden tien karikkojen keskeltä. Eteenpäin on menty huolimatta usein aiempaa kovemmasta vastatuulesta, toteaa Thesleff.

Evlin tarina”, Evli-pankin verkkosivusto