Nicklas Wancke

Redaktör 1996–, Rundradion
Grundade en översättningsbyrå tillsammans med sina studiekamrater 1990
Guide i Egypten, Syrien och Singapore 1988–1990

Text: Nicklas Wancke (Riitta-Ilona Hurmerinta, red.)
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mitt bästa minne från Helsingfors universitet

Då jag funderar på mina bästa minnen framstår ett som starkare än alla andra: engelsklektorn Tim Andrews. Han utstrålade energi och värme och hans föreläsningar var fängslande och otroligt inspirerande. Då jag talar för en större publik försöker jag alltid tänka på hur Tim fick hela gänget att trivas, lära sig och ibland till och med skratta så tårarna rann.

Tim Andrews kunde också göra världens bästa dry martini. Han brukade bjuda studenter till sin stuga i Pellinge skärgård där vi fick njuta av hans enorma dry martini-drinkar och fina konversationer i fulla drag.

Tim hade en semesterbostad också på Mallorca, ett hus från 1600-talet. Där brukade vi avsmaka hans fina vinsortiment och ha högläsning av dikter. Vi gick igenom hela den mänskliga skalan av känslor tillsammans med den karismatiske värden: allt från upprördhet till hysteriskt skratt. En fin man och en sann humanist!