Takaisin

Mikko Myllykoski

Mikko Markus Myllykoski
25.12.1963, Vammala

Humanististen tieteiden kandidaatti 1993 ja filosofian maisteri 1998 (yleinen historia), Helsingin yliopisto
Taidehistorian jatko-opiskelija 2012–, Helsingin yliopisto

Elämysjohtaja 2002–, Heureka
Suunnittelupäällikkö 1999–2002, erikoissuunnittelija 1994–1999 ja suunnittelija 1990–1994, Heureka
HYY:n historiahankkeen tutkimusapulainen 1990

Suomen tiedetoimittajain liitto ry, puheenjohtaja 2015–
Società Dante Alighieri (comitato di Helsinki), puheenjohtaja 2008–2012
Suomen Inter Press Service ry, puheenjohtaja 1994–2000

Tutkimusteemat:
Matkakirjallisuusteemainen pro gradu Mrs. Alec Tweedien katseesta Suomeen 1896
Valmisteilla väitöskirja Dialogi pimeässä -näyttelystä radikaalina sosiaalisen innovaationa

Palkinnot
Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto näyttelystä Pohjoismaiset löytöretkeilijät 1997 (yhdessä Jouko Koskisen kanssa)

Tunnustuksia Heurekan näyttelytoiminnalle
Kuukauden työnantaja, työministeriön tunnustus Dialogi pimeässä -näyttelyn 45 näkövammaisen oppaan rekrytoinnin johdosta 2001
Suomen ilmailutoimittajien yhdistyksen Follow Me -palkinto Lentoon!-näyttelystä 2003
Maailman tiedekeskusliitto ASTC:n Roy L.Shafer Leading Edge Award for Visitor Experience näyttelystä Heureka tulee hulluksi 2014

Kuva: Pinja Myllykoski
Tekstit: Mikko Myllykoski (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Työelämään orientoituminen ante litteram

Humanistilla ei ole uraa – tai ainakaan urasuunnittelua, oli opiskelijasukupolveni sivistysyliopistohenkinen motto. Jälkikäteen katsoen työelämään orientoitumiseni näyttää kuitenkin lähes ohjelmalliselta. Tartuin mielenkiintoiselta vaikuttaviin keikkatyötarjouksiin ja sain käytännön kokemusta arkistojen penkomisesta, haastattelututkimuksesta ja aikataulujen kunnioittamisesta.

Postinkantajan kesätyöt, jotka olin aloittanut jo koulupoikana, sopivat humanistiopiskelijalle erinomaisesti. Ne tekivät Kruununhaan kulmat ja pihat tutuiksi, takasivat rahaa harrastuksiin, mutta ennen kaikkea jättivät pitkän pätkän kesäpäivää kesätenttien, mutta ennen kaikkea kaunokirjallisuuden lukemiseen Helsingin puistoissa.

Yhtenä kesänä auttelin Ylioppilastalossa tsupparina kehitysmaauutistoimisto Inter Press Servicen toimistossa. Tsuppari pestattiin samaksi syksyksi myymään IPS:n artikkelipalvelua maakuntalehtiin ja lähdin mukaan myös yhdistyksen toimintaan. Maailmani avartui globaalien kysymysten, mutta myös maakuntalehtien merkityksen ja myyntityön luonteen osalta: kuuntele asiakasta, tunne tuotteesi ja myy sitä, mitä itse arvostat.

Vuoden pimeimmän ajan iloa on lentää Viikin pelloilla. Photo: Pinja Myllykoski.

Kun eteen tuli mahdollisuus kirjoittaa järjestöhistoriikki, tartuin sellaiseen opiskelukavereideni kanssa, kahdestikin. Matemaattisten aineiden opiskelijoiden Limes ry:n 50-vuotishistorian kirjoittaminen kattoi kiehtovia murrosvaiheita opiskelijoiden aate- ja sosiaalihistoriasta. Suomen invalidien urheiluliiton 40-vuotishistorian kirjoittaminen puolestaan avasi näkymän yhteiskuntaan sen marginaalista käsin. Tein myös kuvatoimitustöitä Otavalle ja olin vuoden Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunnan historiaprojektin tutkimusapulaisena.

Kun Helsingin yliopisto vietti 350-vuotisjuhlaansa, sain suunniteltavikseni Ylioppilaskunnan juhlanäyttelyn suunnittelun Jugendsaliin. ”Ylioppilaselämää Helsingissä” -näyttely taisi olla käyntikorttini tiedekeskus Heurekaan, jonne minut kutsuttiin työryhmään suunnittelemaan juhlavuoden näyttelyä ”Suomi 75 vuotta”. Sittemmin näyttely sai yläotsikon kuvaamaan Suomen modernisaatiota: ”Jukola–Jakomäki–Bryssel”.

Työ vei minut mennessään niin, että pro gradun kirjoittaminen kahdelle professorille oli jäädä tekemättä, kun mielessäni oli näyttelyiden tekeminen suurelle yleisölle. Juuri näyttelytyö kuitenkin lopulta motivoi minut graduntekoon. Olin käsikirjoittanut ja suunnitellut näyttelykohteen Mrs. Alec Tweedien hauskasta matkakuvauksesta Through Finland in Carts vuonna 1896. Kohde duplikoitiin myös Retretin kesänäyttelyyn, ja teimme siitä myös dokumenttielokuvan. Hylkäsin antiikin ja vaihdoin matkakirjallisuuteen. Aiheenvaihdossa minuun uskoa valoi tärkein yliopisto-opettajani fil. lis. Rainer Knapas, jota en voi kyllin kiittää työni ohjaamisesta, vaikka hän ei ollut sen ohjaaja. Sellainen on universitas, oppijoiden yhteisö.

Mikko Myllykoski Heurekan Klassikot-näyttelyssä. Kuva: Kirill Lorech.

 

Takaisin