Takaisin

Marco Mäkinen

11.2.1965, Helsinki

Filosofian maisteri 1990 (estetiikka), Helsingin yliopisto
Executive MBA 1991, Helsingin kauppakorkeakoulu

Vice President 2013–, TBWA Helsinki
Toimitusjohtaja 2012–2013, TBWA Helsinki
Hallituksen jäsen 2012–, Vallila Interior
Toimitusjohtaja 2007–2012, SEK & GREY
Strategiajohtaja 2005–2007, SEK
Strategiajohtaja 2000–2005, TBWA/PHS
Toimitusjohtaja 1999–2000, Ego Taivas Media Lab
Toimitusjohtaja 1997–1999, AMG Helsinki
Asiakasvastaava 1999, Taivas

Julkaisut
Bulkista brändiksi - käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen. Marco Mäkinen, Anja Kahri, Tuomas Kahri, Ossi Ahto. Docendo 2016.
Brändi kulmahuoneeseen! Marco Mäkinen, Anja Kahri, Tuomas Kahri. WSOYpro. Porvoo 2010.
Nokia saga: kertomus yrityksestä ja ihmisistä, jotka muuttivat sen. Gummerus. Jyväskylä, Helsinki 1995.

Teksti: Tiia Niemelä ja Marco Mäkinen

Humanistista mainosmieheksi

Mainostoimisto TBWA:n varatoimitusjohtaja Marco Mäkisen lapsuudenperheessä ”kukaan ei tehnyt mitään järkevää työtä”. Isä Timo Mäkinen ajoi rallia, ja ainoa toinen ammatti, jonka Mäkinen näki rallikuskien lisäksi, olivat toimittajat. Mäkisen ruotsinopettaja rohkaisi häntä kirjoittamaan ja hänelle oli selvää, että kirjoittaminen tulisi jotenkin olemaan osa hänen tulevaisuuden työtään.

Mäkinen tunsi voimakasta kiinnostusta kulttuuria ja ihmisten toimintaa kohtaan. Hän huomasi, että näitä asioita saattoi opiskella yliopistossa. Yliopiston hakuopasta selailtuaan hän valitsi pääaineekseen estetiikan. Nuorta levymyyjää kiinnostivat siihen aikaan kysymykset taiteen ja kauneuden luonteesta ja niiden määrittelystä, joten estetiikka tuntui silloin yliopiston kiinnostavimmalta oppiaineelta.

Mäkinen jatkoi työtään Tunnelin levyssä koko opiskeluaikansa, noin kolme ja puoli vuotta.

– Olisin valmistunut varmaan vielä nopeammin, jos olisin tajunnut, miten paljon voi tenttiä. Gradun kirjoitin ei-fiktiivisestä romaanista.

Pienenä poikana Afrikassa. Kuva: Henry Liddon.

Opiskeluaikana Mäkinen ei paljon työllistymistä pohtinut, vaan vasta valmistuttuaan otti lehden käteensä ja alkoi tutkia, millaisia työpaikkoja olisi tarjolla. Hän muistaa vastanneensa kolmeen työpaikkailmoitukseen. Ensimmäisessä haettiin kuvatoimittajaa, toisessa Luonto-Liitolle työntekijää ja kolmannessa mainostoimisto haki ”ajattelijaa, kirjoittajaa, informaatikkoa”.

– En edes tiennyt, mikä on informaatikko, mutta hain sinne, Mäkinen virnistää.

Työhakemuksessaan hän lainasi laajasti Nietzscheä, joka ilmeisesti vetosi mainosihmisiin, sillä hän sai paikan. Humanisti osasi markkinoida itseään yllättävällä tavalla.

Jos Mäkinen nyt lähtisi opiskelemaan, hän valitsisi pääaineensa edelleen humanistisesta tiedekunnasta, sillä historia on superkiinnostavaa markkinoinnin näkökulmasta. Hän on huomannut käyttävänsä historiaa työssään koko ajan. Ihmiset on helpompi saada ymmärtämään asioita historiallisten esimerkkien kautta.

– Historia auttaa ymmärtämään asioiden taustoja sekä asettamaan niitä laajempiin konteksteihin, jotka ovat hyvin tärkeitä yritysmaailmassa. Esimerkiksi erilaisista brändeistä arvokkaimmat ovat usein vanhoja, joilla on jo takanaan rikas historia, jonka ymmärtäminen on markkinoinnin kannalta olennaista.

Marco Mäkinen kalassa. Kuva: Timo Mäkinen.

 

Takaisin