Leevi Haapala

Filosofian maisteri (taidehistoria) Turun yliopisto 1997
Filosofian tohtori (taidehistoria) Helsingin yliopisto 2012

Museonjohtaja, Nykytaiteen museo Kiasma, 2015-
Praxis- taiteen ja esittämiskäytäntöjen professori, 2014–2015, Kuvataideakatemia/Taideyliopisto
Vt. kokoelmaintendentti 2011, amanuenssi ja hankintalautakunnan jäsen 2007–2014, Nykytaiteen museo Kiasma
Tutkija, 1997–2007, Kuvataiteen keskusarkisto/Valtion taidemuseo
Siviilipalvelusmies, 1994–1995, Nykytaiteen museo

Ars Fennica -palkintoraadin jäsen 2015–
Kiasman Tukisäätiön hallituksen jäsen 2015–
Pro Arte Säätiön hallituksen ja Ihme -nykytaiteen festivaalin työryhmän jäsen 2008–2015
Vuoden nuori taiteilija -asiantuntijaryhmän jäsen, Tampereen taidemuseo 2012–2015

Kuva: Kansallisgalleria/Pirje Mykkänen
Teksti: Olli Siitonen

Ura Kiasmassa ja professuuri taideyliopistolla

Leevi Haapalan matka Kiasman johtoon kuvastaa modernia versiota oppipoikaperinteestä. Hän aloitti Nykytaiteen museossa siviilipalvelusmiehenä vuonna 1994 ARS95 -näyttelyn parissa. Tämän jälkeen Haapala on toiminut Kansallisgallerian (ent. Valtion taidemuseo) leivissä kahden vuosikymmenen aikana assistenttina, tutkijana, amanuenssina ja vt. intendenttinä. Matka museon johtajan paikalle on sisältänyt useita vaiheita, jotka ovat osiltaan tuoneet ymmärrystä eri tehtäviä kohtaan.

Kuva: Nina Kaverinen.

– On ollut hyvä, että olen nähnyt urallani eri osioita myös käytännön töistä. Näin olen saanut kattavan käsityksen museon toiminnasta. Ulkopuolelta tulleena ei varmaankaan ymmärtäisi ihmisten rooleja tai sitä työn määrää, mitä kukin joutuu tekemään. Tällaista asteittain etenemistä tapahtuu nykyään varmaan harvemmin. Toisaalta oli myös tärkeää olla Taideyliopistolla yksi lukuvuosi – ottaa etäisyyttä ja saada uusi näkökulma toimintaan opetuksen ja kuratoinnin teorian kautta, sekä tutustumalla Taideyliopistoon sisältä käsin.

Leevi Haapala, Kiasman wikimaraton, 1.–2.2.2013. Kuva: Kansallisgalleria/Petri Virtanen.

Haapala valittiin vuonna 2014 Kuvataideakatemian taiteen ja esittämiskäytäntöjen professoriksi. Hän oli mukana kehittämässä kaksivuotista koulutusohjelmaa ja uutta opintosuunnitelmaa kuraattoriopiskelijoiden Praxis-ohjelmalle. Haapala käytti opetustehtävissä apuna suhteitaan Kiasmaan.

– Pyysin vierailulle Kuvataideakatemiaan kollegoitani Kiasmasta puhumaan näyttelyn tekemisen eri vaiheista. Asiantuntijoita kävi lakiosastolta intendentistä tekniikan esimieheen. Vierailimme useamman kerran Kiasmassa muun muassa konservoinnissa. Pyrin näin tuomaan museotyöskentelyä tutuksi opiskelijoille. Helsingin yliopiston dosentti Hanna Johansson astui tilalleni siirryttyäni Kiasman johtoon. Pidän vaihdoksesta huolimatta yhä yhteyttä opiskelijoihini.

Praxis-opiskelijoiden kanssa lehtori Pontus Kyanderin veneellä: Maria Savela, Anastasia Isakova, Mia Kivinen, Leevi Haapala, Ville Laaksonen, Tintti Timonen.