Lauri "Tahko" Pihkala

Lauri "Tahko" Pihkala (alkup. Gummerrus)
5.1.1888, Pihtipudas - 20.5.1981, Helsinki

Filosofian kandidaatti 1912 (kansantalous, käytännöllinen filosofia, latina ja Pohjoismaiden historia), Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto

Tasavallan presidentin myöntämä professorin arvonimi 1948.
Kunniatohtori 1969, Jyväskylän yliopisto.

Työskenteli urheiluvaikuttajana, kirjailijana sekä päätoimittajana.

Kuva: Suomen Urheilumuseo
Tekstit: Tero Juutilainen

Pihkalan patsas: Tahko ja tahko, Ylen Elävä arkisto

"Suomen legendaarisin urheilumies Lauri "Tahko" Pihkala sai ansionsa mukaan, kun tälle pystytettiin näköispatsas Helsingin Olympiastadionin kupeeseen vuonna 1988." Patsaan paljastustilaisuus katseltavissa Ylen Elävän arkiston tallenteena.

Lähde:
17.4.1988 Tahkon patsaan paljastus, http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/pihkalan_patsas_tahko_ja_tahko_49773.html#media=49774
Ohjelmasta: Eturivi: kolmas lähetys
Ohjelman tekijät: Antero Karapalo (toim., juont.), Heikki Roivas (ohj.), Merja Suoniemi (kuvasiht.), Tapio Holappa (kuv.) ja Raimo Minkkinen (ään.). TV2 Urheilutoimitus. Pihkalan patsas paljastetaan. Yle kuvanauha.