Lauri "Tahko" Pihkala

Lauri "Tahko" Pihkala (alkup. Gummerrus)
5.1.1888, Pihtipudas - 20.5.1981, Helsinki

Filosofian kandidaatti 1912 (kansantalous, käytännöllinen filosofia, latina ja Pohjoismaiden historia), Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto

Tasavallan presidentin myöntämä professorin arvonimi 1948.
Kunniatohtori 1969, Jyväskylän yliopisto.

Työskenteli urheiluvaikuttajana, kirjailijana sekä päätoimittajana.

Kuva: Suomen Urheilumuseo
Tekstit: Tero Juutilainen

Lauri Pihkalan ajatuksia painettuna ja verkossa

Verkossa

Painettuna

• Urheilijan opas / toim. Lauri Pihkala ; avustajat: Harriet I. Ballintine ... [et al.]. Jyväskylä: Gummerrus, 1908.
  • Joka miehen koneoppi eli Liikunnon merkityksestä. Porvoo: WSOY, 1909.
  • Koululaisurheilijan opas. 1914
  • Poikain urheilu-opas. Helsinki: Urheilijain kustannus-osakeyhtiö, 1915.
  • Pitkäpallo : pallonlyönnin merkitys : säännöt : opetusohjeita ja harjoitusneuvoja. Helsinki: Urheilijain kustannus-osakeyhtiö, 1917.
  • Nykyhetki ja urheiluväen velvollisuudet. 1917
  • Olympialaiskisat. 1, Ennen ja Parisissa 1924 / toim. Lauri Pihkala ja Martti Jukola. Porvoo: WSOY 1924
  • Olympialaiskisat. 2, Ennen ja Parisissa 1924 / toim. Lauri Pihkala ja Martti Jukola. Porvoo: WSOY 1924.
  • "Tahkon" mukana jenkkien maassa. 1-10: Tahkon ja Esko Topiaanpojan matkoja, seikkailuja ja mietteitä, muistiin merkinnyt, koonnut ja järjestänyt K. P.  Porvoo: WSOY, 1928.
  • Olympialaiskisat Los Angelesissa 1932, toimituskunta Lauri Santala, Lauri Pihkala, V. J. Niiniluoto. Porvoo: WSOY, 1933.
  • Hitaasti kiiruhtamisen kilpailu : hiihtäjien, murtomaajuoksijain, kävelijäin ym. kuntouttajana : perusteluja, järjestelyohjeita ja tulosten laskentataulukkoja. Helsinki: Otava 1934.
  • Suomen latuja. Helsinki: Otava, 1941.
  • Suomen miehen kuntokurssi. Helsinki: Otava, 1943.
  • Olympialaiset ovella: huomioita ja huolia, ehdotuksia ja ennustuksia asiasta ja sen vierestä. Porvoo: WSOY, 1952.