Katarina Koskiranta

23.1.1962 Helsinki

Filosofian maisteri 1992 (suomalais-ugrilainen kansatiede), Helsingin yliopisto

Amanuenssi, kansatiede ja folkloristiikka 2010-, Helsingin yliopisto

Amanuenssi, kansatiede 2004–2010, folkloristiikka 2004 ja kotimainen kirjallisuus 1997–2004;
Assistentti 1992–1993, tuntiopettaja 1991–1998 ja 2001–2004, kansatieteen laitos;
Toimistosihteeri 1990–1991, kansatieteen laitos, Helsingin yliopisto
Apulaistutkija/tutkija, työväenkulttuuriprojekti 1989–1990 ja 1994–1995, Museovirasto

Kuva: Mika Fedeley
Tekstit: Katarina Koskiranta (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Sitten Naurava neitsyt teki minusta amanuenssin

Kotimaisen kirjallisuuden amanuenssi Irja Rane sai Finlandia-palkinnon romaanistaan Naurava neitsyt syksyllä 1996. Olin päärakennuksen 4. kerroksen laitoksilla ja käytävillä erilaisissa tehtävissä pyörinyt vuosikaudet, ja koska olin suhteellisen vapaana, eli apurahalla, hoidin Irjan virkaa kuukauden.

Kevään 1997 mittaan kävi selväksi, että Finlandia-voittajan olisi järkevämpää olla jossain muualla kuin kokoaikaisessa päivätyössä. Kotimaisen kirjallisuuden professori Auli Viikari kysyi minulta, olisinko kiinnostunut sijaistamaan Ranea epämääräisen ajan. Jatko-opintojen tekeminen ei juuri sillä hetkellä inspiroinut, ja myös säännöllinen kuukausiansio kuulosti hyvältä, joten otin pestin vastaan.

Sijaisuus kesti kolme vuotta ja vakinaisen viran kotimaisen kirjallisuuden amanuenssina sain vuonna 2000. Kun kansatieteen pitkäaikainen amanuenssi FT Sinikka Mäntylä jäi eläkkeelle vuonna 2004, hain ja onneksi sain ”oman” oppiaineen amanuenssuurin. Kun minusta vuonna 2010 tuki myös folkoristiikan amanuenssi, voin ylpeänä todeta, että olen amanuenssina kestänyt äidiltä tyttärelle (prof Viikari äiti, prof Tarkka tytär).

Amanuenssin työnkuva on näiden 18 vuoden aikana muuttunut paljon. 1990-luvulla ainelaitoksilla oli amanuenssin lisäksi toimistosihteeri, jonka tehtäviin kuuluivat erilaiset juoksevat asiat, oman kirjaston ja arkiston ylläpito ja kaikenlaiset sihteerin tehtävät. Amanuenssi vastasi talous-, henkilöstö- ja opintohallinnosta. 2000-luvulle tultaessa talous- ja henkilöasiat siirtyivät suurlaitosten kanslioihin.

Minun työajastani suuri osa menee opintoneuvontaan ja ohjaukseen, opintosuunnitelmien ja -ohjelmien tekemiseen yhdessä opettajien kanssa sekä monenlaiseen viestintään, niin sisäiseen kuin ulkoiseen. Amanuenssi nimikkeellä ei juuri enää ketään palkata, nyt näitä tehtäviä tekevät uudet työntekijät ovat opintoasiainsuunnittelijoita.

Amanuenssit Koskiranta ja Aaltonen virkistyspäivillä.​​