Jyrki Nummi

Jyrki Tapio Nummi
9.2.1953 Helsinki

Filosofian kandidaatti 1980, filosofian lisensiaatti 1985, filosofian tohtori 1993 (yleinen kirjallisuustiede ja estetiikka), Helsingin yliopisto

Kotimaisen kirjallisuuden professori 2003- Helsingin yliopisto
Vanhempi tutkija 1999, 2000–2003, Suomen Akatemia
Suomen kielen lehtori 1989–2003, Helsingin teknillinen oppilaitos
Suomen kielen ja kirjallisuuden vieraileva professori 1987–1988, Indiana University.

Tutkimusteemat: (historiallinen) poetiikka, kaanon-, modernismi- ja lajitutkimus, tutkimusta mm. Väinö Linnan, Aleksis Kiven ja Juhani Ahon tuotannosta.

Julkaisut, projektit ja muu tieteellinen toiminta

Tutkimus- ja kehittämishankkeet: Aleksis Kiven kriittiset editiot (2010-), Suomalainen klassikkokirjasto – elektroninen infrastruktuuri (2012-)

Palkinnot: kotimaisen kirjallisuuden opiskelijain vuosittainen tunnustuspalkinto: ”Vuoden luentomöhläys” (2011)

Tekstit: Jyrki Nummi (Kaija Hartikainen, toim.)
Kuva: Sasa Tkalcan

Jyrki Nummi: Johdonvaihto yliopistolla – Aho, Järnefelt ja Tavastjerna

Kevään 2012 aikana Studia Humaniora -luentosarjassa kuultiin tieteen näkökulmia kaupungin ytimen halki kulkevan Unioninkadun akselin olemuksesta ja merkityksestä kautta aikojen. Unioninkadun akseli ulottuu Tähtitorninmäen Kopernikuksentiestä Unioninkadun kautta Pitkänsillan yli Siltasaarenkadulle ja aina Kallion kirkolle asti.

Video Jyrki Nummen luennosta Johdonvaihto yliopistolla – Aho, Järnefelt ja Tavastjerna
http://www.helsinki.fi/hum/yvv/studiahumaniora/ alin video sivulla