Johan Ludvig Runeberg

Kaunopuheisuuden dosentti 1830, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto
Opettaja 1831–1836, Helsingfors Lyceum
Kreikan kirjallisuuden lehtori 1837–1857 ja rehtori 1847–1850, Porvoon kymnaasi

Johan Ludvig Runebergin teoksia on avoimesti saatavilla Klassikkokirjasto-verkkopalvelusta

Tekstit: Tero Juutilainen
Kuva: Wikimedia Commons

Runeberg - oiva lyyrikko, jonka hahmoista tuli kliseitä, Ylen Elävä arkisto

Runokuningas Runebergia palvottiin alkuun miltei pyhimyksenä, eikä vuonna 1938 radioidusta juhlareportaasistakaan puutu ylevää henkeä. Myös myöhemmät kirjallisuusmiehet Kai Laitinen ja Lars Huldén jakavat kansalliskirjailijalle tunnustusta. Ylen Elävä arkisto tarjoaa Runebergiin liittyen useita ääninäyteaarteita.

Ylen Elävän arkiston tallenne Johan Ludvig Runebergia käsittelevästä radio-ohjelmasta Kunniakäynti runokuninkaan patsaalla vuodelta 1938.

Ylen Elävän arkiston tallenne toimittaja Juha Virkkusen vuonna 1979 tekemä ohjelma, jossa kirjailija ja kielentutkija Lars Huldén kertoo Runeberg-suhteestaan.

Ylen Elävän arkiston tallenne toimittaja Päivi Istalan vuonna 1982 tekemä ohjelma, jossa apulaisprofessori Kai Laitinen arvioi Runebergin merkitystä