Janne Hopsu

Määräaikaisuuksia ulkomaantoimittajana 1990–1994, Helsingin Sanomat
Vapaa toimittaja vuoteen 2000 asti

Teksti: Riitta-Ilona Hurmerinta

Mitä on taustalla ja miksi joku tekee jotain?

Uutistoimituksessa ei aina voi tehdä juttuja mieliaiheistaan. Se kuuluu työhön.

– Vahvinta osaamistani ovat arabimaailma, Välimeren seutu ja Latinalainen Amerikka. Opintojeni ja kielitaitoni osalta olen kiinnostunut erityisesti noiden alueiden tapahtumista, kertoo Janne Hopsu.

Hopsun työkielet ovat suomi, englanti, espanja, ruotsi ja ranska. Hän ymmärtää jonkin verran italiaa ja saksaa, hieman myös arabiaa. Humanistisen alan opinnoista on hänelle muutoinkin hyötyä.

– Kun maailmalla tapahtuu esimerkiksi pommiräjähdys, ulkomaantoimittajan tehtävänä on kertoa mitä on tapahtunut ja miksi. Taustoitus on erittäin tärkeää. Jos uutisoi, että ne siellä vaan riehuu, on toimittajan työssä vain vähän järkeä. Pyrin aina edes lyhyesti kertomaan, miksi joku tekee jotain.

Janne Hopsu tapasi Lech Wałęsan Gdanskissa.​

Janne Hopsun työtehtävät vaihtelevat. Juttuvuorossa hän tekee uutisia televisioon ja yhä enemmän myös nettiin. Kotitoimituksessa jutut tehdään usein ulkomaisesta kuvamateriaalista ja tarvittaessa haastatellaan ihmisiä Suomessa. Sitten on päiviä, jolloin hän seuraa uutisliikennettä ja poimii sieltä tapahtumia ja juttuideoita, joita ehdottaa uutispäällikölle ja -tuottajalle.

– Seuraan useita verkossa olevia lehtiä ja uutiskanavia. Twitter on myös tärkeä uutislähde. Ulkomaankeikkojen jälkeen olen tarvittaessa illan ja aamun uutislähetyksissä kommentoimassa.

Uutistoimituksen arki on ajoittain hektistä ja tehtävät vaihtuvat tiuhaan. Työssä auttavat joustava organisaatio ja hyvä ilmapiiri.

– Ulkomaantoimituksessa meillä ei oikeastaan ole hierarkiaa, koska moni on tehnyt tätä työtä niin pitkään. Tiedämme puolesta sanasta, mitä tehdä. Luotamme ja tunnemme toisemme. Jos annan työkaverilleni jonkun tehtävän, niin tiedän, että se hoituu ilman, että minun tarvitsee koko ajan perässä juoksennella.

Helmikuussa 2015 Hopsu teki ensimmäisen uutistuottajavuoron. Tuossa tehtävässä on vastuussa MTV:n klo 19 ja klo 22 uutislähetyksistä.

– Kun vastaa siitä että koko uutislähetys on joka osaltaan ruutukelpoisessa kunnossa, niin olihan se aluksi hurja fiilis. Toimittajat nykivät koko ajan hihasta, että onks tää yksittäinen juttu hyvä tai ehdottavat uutta, uutisankkureiden kanssa funtsitaan sisältöä. Ohjaaja, kuvaussihteeri ja graafikko kysyvät lähetyksiin liittyviä asioita. Tulee viime tipan uutisia. On hienoa päästä jatkuvasti kehittämään osaamistaan ilman, että tarvitsee vaihtaa työpaikkaa.

Janne Hopsu yhdysvaltalaisen uutiskuvaajan kanssa toimittajien turvallisuuskoulutuksessa Saksassa.​