Takaisin

Arja Suominen

24.10.1958, Forssa

Humanististen tieteiden kandidaatti (suomen kieli) 1982, filosofian kandidaatti (kotimainen kirjallisuus) 1986, Helsingin yliopisto
Filosofian maisteriksi vuonna 1990 yliopiston humanistisen tiedekunnan 350-vuotispromootiossa
eMBA, Turun kauppakorkeakoulu, 2003

Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja 2011-, Finnair
Viestintäjohtaja 2004–2011, Nokia
Erilaisissa viestintätehtävissä 1986–2011, Nokia
Apulaistutkijana, opettajana ja kielenhuoltajana 1984–1986, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, Töölön yhteiskoulu ja Eduskunta

Keskuskauppakamarin liikennevaliokunnan jäsen 2015-
Savonlinnan Oopperajuhlien hallituksen jäsen 2015-
Esperi Caren hallituksen jäsen 2014-
EK:n kauppapoliittisen valiokunnan jäsen 2012-
Naisten Pankin ohjausryhmän jäsen 2012-

Kuva: Pepe Makkonen, TeMaFoto Oy
Tekstit: Arja Suominen (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Kaikki someen?

Vuonna 2011 siirryin Finnairin sinivalkoisiin riveihin keskelle lentoliikenteen rakennemuutosta. Viimeisen viiden vuoden aikana viestintää on toimialan rakennemuutosten vuoksi riittänyt. Nyt rakennamme uutta kasvua ja mietimme, miten tarjota matkustajille paras pohjoismainen asiakaskokemus.

Finnair on suomalaisten arvostama kuluttajabrändi ja saa kotimaassa runsaasti julkisuutta lähes päivittäin. Toisaalta Suomen ulkopuolella olemme vielä melko tuntematon lentoyhtiö, mikä on meille haaste, jos mielimme menestyä kisassa Persianlahden lentoyhtiöitä vastaan. Teemme kovasti töitä tunnettuuden lisäämiseksi kohdemarkkinoillamme.

Viestinnässä olemme panostaneet sosiaaliseen mediaan, kun uutisia ei enää lueta seuraavan päivän lehdestä vaan vastauksia ja kommentointia odotetaan välittömästi. Viestinnän digitaalisuus mahdollistaa myös sen, että pieninkin resurssein voimme tavoittaa globaalin yleisön. Internet on mullistanut viestijän työnkuvan.

Sosiaalisesta mediasta on tullut erottamaton osa tiimimme työtä. Eikä vain viestintätiimin vaan kannustamme kaikkia finnairilaisia sosiaaliseen mediaan. Näin rakentuu monipuolinen kuva siitä, mitä Finnairissa tapahtuu ja mitkä asiat meille ovat tärkeitä. Ja kuvin nykyisin paljon viestimmekin. Uskon vankasti siihen, että viestinnässä kuvan ja emotionaalisen viestinnän merkitys kasvaa. Tämä on tietysti perinteiselle faktapohjaiselle suomalaiselle viestinnälle haaste.

Työtämme helpottaa selkeä tavoite: pyrimme tänä vuonna saapuvien uuden sukupolven lentokoneiden myötä uuteen kasvuun. Se takaisi suomalaisille entistäkin paremmat lentoyhteydet.

Koen, että tiimini tekee merkittävää työtä, ei vain Finnairin vaan myös suomalaisten yhteyksien eteen. Työtä, jollaisesta en 1970-luvulla yliopiston luentosaleissa osannut uneksiakaan.

Kuva Finnairin kuva-arkisto.​
Kuva Finnairin kuva-arkisto.​

 

Takaisin