Arja Suominen

24.10.1958, Forssa

Humanististen tieteiden kandidaatti (suomen kieli) 1982, filosofian kandidaatti (kotimainen kirjallisuus) 1986, Helsingin yliopisto
Filosofian maisteriksi vuonna 1990 yliopiston humanistisen tiedekunnan 350-vuotispromootiossa
eMBA, Turun kauppakorkeakoulu, 2003

Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja 2011-, Finnair
Viestintäjohtaja 2004–2011, Nokia
Erilaisissa viestintätehtävissä 1986–2011, Nokia
Apulaistutkijana, opettajana ja kielenhuoltajana 1984–1986, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, Töölön yhteiskoulu ja Eduskunta

Keskuskauppakamarin liikennevaliokunnan jäsen 2015-
Savonlinnan Oopperajuhlien hallituksen jäsen 2015-
Esperi Caren hallituksen jäsen 2014-
EK:n kauppapoliittisen valiokunnan jäsen 2012-
Naisten Pankin ohjausryhmän jäsen 2012-

Kuva: Pepe Makkonen, TeMaFoto Oy
Tekstit: Arja Suominen (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Globaali brändirakennus vaatii myös viestintää

Vanha perinteinen Nokia uudistui 1990-luvulla moderniksi tietoliikenneyritykseksi, joka valloitti maailmaa. 1990-luvun taloudellisen kriisin jälkeen yhtiö lähti matkapuhelinverkkojen ja -puhelinten myötä kasvuun. Olimme tietoliikenteen eturintamassa ja pääsin kokemaan, miten Nokia ja sen matkapuhelimet levisivät kaikkialle. Nokiasta tuli hyvä käyntikortti suomalaisille.

Yhtiössä oli tekemisen meininki ja töitä tehtiin nuoruuden innolla. Innostus ja yhteenkuuluvaisuuden tunne olivat käsin kosketeltavia. Connecting people -tunnuslause todella toteutui: halvat matkapuhelimet mullistivat viestinnän ja paransivat elämänlaatua myös monissa kehittyvissä maissa. Nokia menestyi ja kasvoi.

Me viestinnässä pääsimme rakentamaan aidosti globaalia viestintätiimiä ja opimme hyödyntämään niitä teknologisia mahdollisuuksia, joita oma toimialamme loi. Tavoitteemme oli, että Nokia olisi se brändi, joka matkapuhelimista puhuttaessa tulisi aina ensinnä mieleen. Kiinassa, Intiassa, Afrikassa tai Brasiliassa käydessään huomasi, että aika hyvin tavoitteeseen vuosien työllä päästiinkin.

Hakiessani viestintäjohtajan positiota Nokiassa, toimitusjohtaja ohjeisti tuomaan seuraavaan tapaamiseen viisi viimeisen vuoden aikana lukemaani kirjaa. Sain paikan. Sillä siis on merkitystä, mitä on lukenut ja millaiset yleistiedot on hankkinut.

Teknologiabuumi oli kovimmillaan vuosituhannen taitteessa. Internet-kuplan puhkeaminen kuitenkin vähitellen muutti tietoliikennemaailmaa: rakennemuutokset alkoivat verkkopuolella. Ja sitten joitakin vuosia myöhemmin myös päätelaitepuolella. Apple haastoi Nokian.

Huiman nousun jälkeen jouduimme opettelemaan toisenlaista muutosviestintää. Haasteet muuttuivat ankeammiksi. Jätin Nokian toivon hetkellä 2011: tuolloin uskoimme siihen, että uusi teknologiavalinta antaisi matkapuhelimille uudet siivet.

Nokia N1 -laite. Kuva: Nokian kuvapankki / Materiaalihakemisto, Nokia N1 launch.