Takaisin

Terttu Nevalainen

Taimi Terttu Annikki Nevalainen
31.5.1952, Vuolijoki

Filosofian kandidaatti 1977 (englantilainen filologia, fonetiikka, yleinen kielitiede, romaaninen filologia), englannin aineenopettajan tutkinto 1978, filosofian lisensiaatti 1986 ja filosofian tohtori 1991, Helsingin yliopisto
Jatko-opinnot 1980–1981, University College London

Englantilaisen filologian professori 1997–, Helsingin yliopisto
Akatemiaprofessori 2010–2014, Suomen Akatemia
Leverhulme Visiting Professor 2007, Sheffieldin yliopisto
Varttunut tutkija 1996–1997, 2001–2002, 2008–2009, Suomen Akatemia
Apulaisprofessori 1993–1997, Helsingin yliopisto
Vieraileva tutkija ja opettaja 1992, -94 ja -96, Cambridgen yliopisto

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusaiheet: Englannin kieli ja sen vaihtelu ja muutos, korpustutkimus, historiallinen sosiolingvistiikka, Tudorien ja Stuartien ajan englanti

Palkinnot ja erityissaavutukset
Helsingin yliopiston väitöskirjapalkinto 1991
Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen 2001–
Juhlakirja Variation Past and Present 2002
Helsingin kaupungin tiedepalkinto 2006

Kuva: Veikko Somerpuro
Tekstit: Terttu Nevalainen (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Opettaessa oppii

Tutkimusta ja opetusta yhdistää ongelmanratkaisu. Yliopistossa opettajalla on etuoikeus työskennellä lahjakkaiden nuorten kanssa. Helsingin lisäksi olen antanut opetusta mm. Espanjassa ja Britanniassa ja opettanut myös maineikkaan Cambridgen yliopiston englannin opiskelijoita. Sielläkin opiskelijat täyttävät ensin salin peräpenkit!

Opettaessa opettaja oppii ainakin yhtä paljon kuin opiskelijat. Myös maailmankuva päivittyy säännöllisesti. Opiskelijan gradua varten katsoin yhden joulun tienoon pelkkiä Kauniita ja rohkeita (kotona ei olisi kestetty enempää). Toisaalta Tove Janssonin Trollkarlens hatt käännösgradun aiheena innosti lukemaan muutkin muumikirjat. Nyt sekä opiskelijaa että tutkijaa kiinnostavat internetin monet viestintäkanavat ja tutkimukselle tarjoamat uudet resurssit.

Innostavia kokemuksia yhdessä oppimisesta tarjosi viimekeväinen englantilaisen filologian projektikurssi, jossa opiskelijaryhmän kanssa ratkoimme tutkimushankkeen wikityylisen tietokannan haasteita. Ryhmäläisten tiedot, taidot ja temperamentit täydensivät hienosti toisiaan. Ylisummaan, vaikka digitalisaatio on hyvä renki, soisin silti, ettei siitä tule isäntää, jolla korvataan opetuksen henkilökohtainen vuorovaikutus.

Uuden tietokannan kirjanmerkki.

 

Takaisin