Tuija Peltomaa

Expert 1997–2014, tv-programmet Antiikkia, antiikkia
Auktionsarbete 1996–2013, Hagelstam
Lärare 1993–2007, Konstindustriella högskolan
Museiguide 1992–1996, bl.a. Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors Konsthall

Bild: Tuija Peltomaa
Text: Tero Juutilainen
Översättning: Irene Kvarnström
Språkgranskning: Jonas Franzon

Forska eller skapa, det är frågan!

Efter studentskrivningarna var Tuija Peltomaa osäker på nästa steg. Utöver valet av högskola vållade också valet av vetenskapsgren huvudbry. Kamraterna gissade att Peltomaas goda språkkunskaper skulle leda henne in på en karriär som tolk eller diplomat. Men intresset för historia och konst var starkare.

– Då jag sökte in befann jag mig i en situation där jag var osäker på om jag skulle börja skapa konst eller forska i konst. I inträdesproven prövade jag på det ena och det andra, bland annat sökte jag in på teaterhögskolan. Inträdesproven gick egentligen ganska bra, men jag blev inte antagen.

Under året som följde inträdesproven blev Peltomaa övertygad om att det skulle passa henne bättre att uttryckligen forska i konst. Detta hade delvis sin bakgrund i att man redan i hennes barndomshem hade debatterat så gott som vilket ämne som helst vid middagsbordet. Studierna i konsthistoria inledde hon vid Helsingfors universitet hösten 1986.

Att skapa konst fick ge vika bara för en kort stund, för redan under slutrakan av studierna och än i dag undervisar Peltomaa vid samma skolor där hon en gång i tiden sökte in.

­­­­– Efter utexamineringen har jag tagit tillvara på de möjligheter jag fått utan att ha en utstakad plan för min karriär. Jag har alltid valt den riktning som har verkat intressant, som jag har velat pröva på och som satt min förmåga på prov.

Enligt Tuija Peltomaa gäller det att öppna nya dörrar samt anta nya utmaningar för lärdomens skull. Bild från Raatteen Portti i Suomussalmi.

Sina första arbetsuppgifter fann Peltomaa inom museibranschen och i undervisningsuppdrag, men ett mer långvarigt jobb inom konsthandeln fick Peltomaa av en slump. Anställningen på Hagelstam hade börjat som ett vikariat men kom att vara i 18 år.

– Jag var i färd att lämna in manuskriptet till min bok som i praktiken behandlade samma ämne som min pro gradu-avhandling, det vill säga keramik och konstnären Michael Schilkin. I samma veva blev jag tillfrågad om jag hade möjlighet att komma och vikariera eftersom det rådde något av brist på personal på auktionen. Jag frågade när jag skulle börja. Följande morgon klockan nio blev svaret. Jag funderade en stund och konstaterade sedan att allt säkert skulle ordna sig.

Många finländare känner Tuija Peltomaa via Yles populära program Antiikkia, antiikkia, motsvarande Sveriges Televisions Antikrundan. Programmet började sändas 1997 och har gjort antikviteternas värld mer känd för den stora publiken. Peltomaa deltog i inspelningarna av några pilotavsnitt sommaren 1997 men drog sig tillbaka på grund av en tajt tidtabell. Hon återvände till programmet i början av 2000-talet – denna gång i egenskap av expert.