Timo Santala

Timo Hermanni Santala
10.1.1981, Helsingfors

Har studerat folkloristik, religionsvetenskap, genusforskning, Nordamerikastudier och Latinamerikastudier samt olika språk vid humanistiska fakulteten vid Helsingfors universitet.

Projektchef för Helsingfors matkulturstrategi 2014–, Helsingfors stad

Journalist för Radio Helsinkis Ruokaradio (’Matradio’) 2015–, informationschef och marknadsföringschef för evenemanget Restaurangdagen 2011–, verksamhetsledare för evenemanget We Love Helsinki 2008– och ett flertal andra uppdrag som är förknippade med organisering av olika evenemang. Santala har även arbetat som journalist och fotograf med inriktning på resor, mat och vin. Därtill spelar han skivor under namnet DJ Rideon.

Priser och utmärkelser
Undervisnings- och kulturministeriets Finlandspris 2011 (Restaurangdagen)
Årets kulturgärning 2011, Helsingfors stads kultur- och biblioteksnämnd (Restaurangdagen)
Årets kulturgärning 2010, Helsingfors stads kultur- och biblioteksnämnd (We Love Helsinki)

Timo Santala på Twitter

Bild: Minna Kurjenluoma
Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Santalas råd till dem som organiserar evenemang

Eftersom Timo Santala har så mycket erfarenhet av att ordna olika evenemang, är det bäst att spetsa öronen och lyssna till hans råd. Här är några av de råd som han vill ge dem som ordnar evenemang:

• Idéer till evenemang uppstår eller utvecklas aldrig i ett vakuum. Hela vår kulturhistoria är full av lån, variation och bearbetning av andras idéer.
  • Ofta blir ett evenemang lyckat av en slump eller ett misstag. Detta till trots kräver organisering av evenemang planenligt arbete och aktörer som är redo att förbinda sig till sina arbetsuppgifter.
  • Det lönar sig att tänka efter vilka arbetsuppgifter var och en ska ha. Olika människors olika styrkor kan åstadkomma mycket till och med om budgeten är liten och tidtabellen intensiv.
  • Man ska ha tillit till att även en enda persons initiativ kan ge upphov till stora saker.
  • Man ska endast ordna sådana evenemang som man verkligen själv är intresserad av och själv gärna skulle delta i. Ofta njuter andra människor av exakt samma saker som en själv.
  • Saker lyckas bäst då man står för det man gör. Om man själv är ett gott exempel på det kan man med eget engagemang inspirera andra att delta. Det kräver personliga insatser och mod att få människor att bli entusiastiska över något som de inte ens visste att de kunde känna intresse för.
  • Man måste fundera på hur evenemanget kunde göras större så att så många som möjligt får njuta och dra nytta av det.
  • Man ska möjliggöra sådan verksamhet som vanligtvis inte bedrivs eller vågas. Det motiverar till aktivt deltagande.
  • Man måste också ge utrymme för försök och misslyckanden. Det är genom dem man lär sig och utvecklas. De kan dessutom ge upphov till roliga berättelser som gör ens evenemang mer intressant.
  • Det ska vara lätt att delta i evenemanget. Till och med en låg tröskel till deltagande får de flesta att stanna hemma.

Ett särskilt råd ger Timo Santala till dem som ordnar evenemang vid universitetet.

– Den grundläggande idén ska vara tilltalande, men själva förverkligandet behöver inte vara alltför komplicerat. För att kulminera är projektet helt beroende av hur många som får höra om din idé och sedan blir ivriga på att delta i ditt evenemang. Därefter kan också deras kamrater bli intresserade och vilja delta. Tricket är alltså att få så mycket uppmärksamhet som möjligt. De möjligheter som sociala medier erbjuder borde utnyttjas allt mer vid universitetet.

Timo Santala på Tölöviken i januari 2015. Bild: Timo Santalas Instagram-konto.​