Timo Santala

Timo Hermanni Santala
10.1.1981, Helsingfors

Har studerat folkloristik, religionsvetenskap, genusforskning, Nordamerikastudier och Latinamerikastudier samt olika språk vid humanistiska fakulteten vid Helsingfors universitet.

Projektchef för Helsingfors matkulturstrategi 2014–, Helsingfors stad

Journalist för Radio Helsinkis Ruokaradio (’Matradio’) 2015–, informationschef och marknadsföringschef för evenemanget Restaurangdagen 2011–, verksamhetsledare för evenemanget We Love Helsinki 2008– och ett flertal andra uppdrag som är förknippade med organisering av olika evenemang. Santala har även arbetat som journalist och fotograf med inriktning på resor, mat och vin. Därtill spelar han skivor under namnet DJ Rideon.

Priser och utmärkelser
Undervisnings- och kulturministeriets Finlandspris 2011 (Restaurangdagen)
Årets kulturgärning 2011, Helsingfors stads kultur- och biblioteksnämnd (Restaurangdagen)
Årets kulturgärning 2010, Helsingfors stads kultur- och biblioteksnämnd (We Love Helsinki)

Timo Santala på Twitter

Bild: Minna Kurjenluoma
Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Matkulturstrategen visionerar, kommunicerar och förenar människor

Timo Santala började arbeta som projektchef för Helsingfors stads matkulturstrategi i november 2014. Hans arbete går inte enbart ut på att sätta upp strategiska riktlinjer, utan han fungerar också som ansikte, öron och mun åt alla ärenden som gäller mat i huvudstaden.

Helsingfors har haft en matkulturstrategi sedan år 2011. Strategin utarbetades med tanke på året då Helsingfors var World Design Capital (2012), eftersom staden ville lyfta fram mat som en del av design.

– Maten inverkar på människors och hela stadens välbefinnande, överallt till vardag och fest, säger Santala.

Bild: Timo Santala.​

Nu ska Helsingfors matkulturstrategi omarbetas för åren 2016–2020. I strategin definieras målsättningar och riktlinjer för matkulturen. Helsingfors stad vill inte enbart ha sina myndigheter, företag, organisationer och föreningar med i projektet, utan också stadsborna ska få medverka.

Santala har fått i uppgift att hjälpa olika aktörer att utveckla och förverkliga matkulturen.

– Jag är som någon slags utomstående expert som sitter på många stolar i olika sammanhang samtidigt och tillför något nytt i varje diskussion.

Staden kan lätt uppfattas som en anonym organisation, och då vet man oftast inte vem man ska ta kontakt med vid behov.

– Mig kan man kontakta i allt som har att göra med mat. Jag gör mitt bästa för att hjälpa till, exempelvis genom att förena människor. Då rätt människor möts kan man alltid se en utveckling mot det bättre, konstaterar Santala.

Santala har också en väsentlig roll när det gäller att utveckla kommunikation och göra information lättare tillgänglig. Han samlar ihop grupper och kanaler som kan synliggöra frågor som gäller mat. Dessutom lyfter han fram teman som ska diskuteras och presenterar dem också för en större allmänhet.

– Betydelsen av god kommunikation betonas särskilt då resurserna är knappa.

Vid sidan av sitt arbete som matkulturstrateg är Santala fortfarande med och förverkligar We Love Helsinki, Restaurangdagen och många andra evenemang som bygger på frivilligverksamhet. De är på ett naturligt sätt anknutna till hans ordinarie arbete.

Santalas senaste landvinning inom matkultur är hans arbete som programledare för radioprogrammet Ruokaradio (’Matradion’) på kanalen Radio Helsinki. Santalas medverkan i radioprogrammet är en del av hans arbete som matkulturstrateg och genomförs i samarbete med Teurastamo (Slakthuset).

Läs mer om Timo Santalas arbete som utvecklare av Helsingfors stads matkulturstrategi