Timo Riiho

Timo Tapani Riiho
7.10.1950, Kymmene

Filosofie magister 1975 (romansk filologi) och filosofie doktor (romansk filologi) 1979, Helsingfors universitet

Professor i iberoromanska språk 1981-

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet
Forskningsämnen: språkvetenskap, iberoromanska språk, historisk-kontrastiv syntax, prepositioner, personliga pronomen.

Priser och utmärkelser:
Korresponerande, utländsk medlem av Real Academia Española (Spanska kungliga akademin)
Kommendör av spanska civilförtjänstorden
Storofficer av portugisiska Henrik Sjöfararens orden
Kommendör av brasiliska orden Castelo Branco

Text: Timo Riiho och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Johan Franzon

De bästa minnena från min karriär

Mina universitetsår från och med 1969 har varit mycket händelserika. Med åren har intresset för spanska och portugisiska stadigt ökat i Finland. Numera ser folk inte spanskan som ett exotiskt vidunder, vilket många gjorde ännu under 1970-talet.

Som professor med ansvar för det spanska språket vid Helsingfors universitet har jag under årens lopp fått se och uppleva många intressanta och underbara saker på olika håll i världen. Jag har bl.a. forskat i språkförhållandena för flyktingarna i Spanska Sahara som gäst hos gerillagruppen Polisario i sydvästra Algeriet, deltagit i Kubas president Fidel Castros gästabud i Havanna, uppföljt urinvånarnas språkförhållanden i Sonora i nordvästra Mexiko, varit på exkursioner med studenter till norra Spanien och norra Portugal, seglat längs Amazonfloden i Brasilien, gjort otaliga föredragsresor till Baskien (med upp till 30 000 lyssnare) dit jag ofta har varit bjuden av grupper som ligger nära separatiströrelser som numera är förbjudna.

Som korrespondentmedlem i den Kungliga spanska akademin får jag inbjudningar till akademins sammanträden, som alltid är ledda av någon av medlemmarna i kungafamiljen. Efter sammanträdena har man möjlighet att informellt diskutera med dem. På så sätt har jag haft en chans att träffa drottning Sofia och har också kunnat tala med dåvarande kronprins och nuvarande kung Felipe VI. Han erinrade sig träleksaker som han hade fått som present från en resa i Helsingfors (hösten 1974 då prins Juan Carlos höll ett föredrag vid Helsingfors universitet).

Ett minne är anknutet till Eurovisionsfestivalen från år 2006, året då det finska hårdrocksbandet Lordi vann. Finlands ambassad i Madrid kontaktade mig genast efter segern och på deras begäran fick jag äran att översätta Lordis Hard Rock Hallelujah till spanska.

De mest fascinerande och tilltalande minnena har dock att göra med mina år som studerande och forskare i Madrids och Lissabons bibliotek och arkiv. Ännu i början av 1970-talet hade general Franco diktatur i Spanien, och under diktaturens sista år skedde det sammandrabbningar mellan studenter och kravallpoliser på universitetets campus. Också i början av 1980-talet gjordes det i Madrid försök till militärkupp.