Tiina Onikki-Rantajääskö

f. 27.7.1960, S:t Michel

Filosofie kandidat 1990, filosofie licentiat 1995 och filosofie doktor 2001 (finska språket), Helsingfors universitet

Professor i finska språket 2013–, Helsingfors universitet

Docent i finska språket 2003, Helsingfors och Uleåborgs universitet
Universitetslektor i finska språket 2005–2013, Helsingfors universitet

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig aktivitet

Forskningsprojekt:

Forskningsinfrastrukturprojektet Vetenskapstermbanken i Finland finansieras av Finlands Akademi och Helsingfors universitet. Vetenskapstermbanken har i samarbete med Fin-Clarin blivit vald till vägvisaren för forskningsinfrastrukturerna.

Forskningsprojektet A Cognitive Grammar of Finnish in comparison with other Finno-Ugric Languages finansieras 2012­–2016 av Kone-stiftelsen.

Bild: Ari Aalto
Text: Tiina Onikki-Rantajääskö och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning:
Irene Kvarnström. Språkgranskning: Jonas Franzon

Vetenskapens termer görs tillgängliga för alla

Tiina Onikki-Rantajääskö är professor i finska språket vid Helsingfors universitet och leder forskningsprojektet Vetenskapstermbanken i Finland, vars mål är att så småningom samla in specialterminologi från alla vetenskapsgrenar som utövas i Finland och lägga in termerna i en lättuppdaterad databas.

– Vetenskapstermbanken utökas med hjälp av så kallad crowd-sourcing. Metoden innebär i detta fall att forskare skaffar sig forskarrättigheter i termbanken för sitt eget område. Sedan kan de logga in och bearbeta termuppgifterna direkt i databasen. På det här sättet samlar vi in termer, definitioner och översättningsmotsvarigheter i Termbanken, berättar Onikki-Rantajääskö.

Till och med internationellt sett är det en innovation att använda en dylik semantisk wikiwebbplats för ett omfattande termarbete. Tack vare webbplatsens utformning kan vetenskaplig begreppsbildning göras mer genomskådlig för alla vetenskapsintresserade.

– Det finns möjlighet till diskussion på varje sida på webbplatsen. I diskussionsfältet kan det exempelvis dryftas om samma term har motsvarande definitioner och användningsområden inom olika vetenskapsgrenar. Allt detta bereder väg för nya möjligheter inom forskning om terminologi och begreppsbildning.

Läs vidare:

Tiina Onikki-Rantajääskö presenterar Vetenskapstermbanken på vetenskapsdagarna 2013.​