Thomas Thesleff

31.3.1951, Helsingfors

Filosofie magister 1975 (allmän historia), Helsingfors universitet

Bankirfirman Evli, verkställande direktör 1985–1994, styrelsens ordförande 1994–2006 och styrelseledamot 2006–

Tf lektor vid Minervaskolan 1975–1977
Oy Hackman Ab 1977–1978, expert
Interplan Oy 1979, copy
Finnfacts ry 1979–1985, områdesansvarig för Frankrike
Oy Bensow Ab 1984–1985, aktiemäklare

Militär grad: Kaptenlöjtnant (2003)

Hederstecken
Riddartecknet av I klass av Finlands Vita ros orden

Text: Thomas Thesleff och Riitta-Ilona Hurmerinta (red.)
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Evli – en finländsk bank för den som går sin egen väg

Evli Oy inledde sin verksamhet år 1985 på fyra personers initiativ. Ibland var antalet anställda till och med 500, men det stabiliserades slutligen till 250, och så ser det fortfarande ut år 2015. Till en början höll företaget på med aktiemäklarverksamhet, men det utvecklades snart till en anstalt för finansförvaltning och började erbjuda alla möjliga tjänster som har en koppling till ekonomi. År 2001 var ett betydande år med tanke på reformering av företagets verksamhetsformer. Då förändrades bankirfirman Evli Oy till Evli Pankki Oyj och blev en del av finansstrukturen i Finland. Då fick banken också en ny ledarskapsmetod och nya verksamhetsmodeller.

– Följande betydande förändring skedde år 2006 då vi vaknade till insikt om att vår verksamhet inte var tillräckligt flexibel. Då beslöt vi oss för att medvetet träda tillbaka från våra operativa uppdrag och tillkallade den 10–15 år yngre generationen som redan fanns i huset att ta över.

Det här taktiska ingreppet – då grundarna trädde tillbaka, ledningen omorganiserades och vi gick till motanfall i det dåtida affärslivets svängningar – visade sig vara mycket effektivt. Evli kunde åter fortsätta sina framgångar. Det är inte av en händelse som Evli har kunnat kämpa i utmanande marknadsförhållanden sedan år 1985. Tack vare en långsiktig strategi och målmedveten, organisk tillväxt är Evli det enda självständiga företaget på finansmarknaden i Finland som fortfarande är aktivt verksamt och ännu bär sitt ursprungliga namn och har sina ursprungliga ägare.

– Vi har fått ta oss framåt längs olika farleder, och under de senaste årtiondena har vi upplevt både stiltje och stormiga förhållanden. Med öppenhet och mod har vi trots allt kunnat föra vårt skepp in mot lugnare vatten, trots att motvinden ibland har blivit allt starkare, säger Thesleff.

”Evlis historia” på Evlis webbplats.