Taru Salminen

Taru Ulla-Riikka Salminen
29.10.1977, Elimä

Kandidat i de humanistiska vetenskaperna 2006 (Östasienstudier), Helsingfors universitet
Tradenom 2006, yrkeshögskolan Helia

Översättare, restauratör
Diversearbetare 2007-, finska ambassaden i Seoul
Praktikant 2005–2006, finska ambassaden i Seoul

Text: Tero Juutilainen
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Mitt bästa minne från Helsingfors universitet

På grund av det hektiska arbetslivet har Taru Salminen inte på länge besökt Helsingfors universitet, men hon har många goda minnen från sin studietid.

– För en ung student var universitetsvärlden stor och okänd, och personalen i de olika läroämnena kändes lite skrämmande. Harry Halén, den dåvarande amanuensen vid Institutionen för Asiens och Afrikas språk och kulturer (numera Institutionen för världens kulturer), visste dock hur han kunde lätta upp stämningen. När studenterna bad honom om prestationsanteckningar, berättade han om sin forskning och sitt förflutna.

Studierna vid Helsingfors universitet vidgade på en gång Salminens sätt att tänka.

– När jag bläddrade i studieguiden och såg jag alla kurser i språk, litteraturvetenskap, konsthistoria och allt möjligt annat, var det som om hela världen öppnade sig för mig.

Utöver studierna minns Salminen universitetet för dess högklassiga motionscenter, som hon till och med har saknat senare. Salminen utnyttjade flitigt motionscentrets tjänster och höll bland annat på med ITF Taekwondo och salsa. Hon har fortsatt med båda dessa hobbyer i Korea.