Taru Salminen

Taru Ulla-Riikka Salminen
29.10.1977, Elimä

Kandidat i de humanistiska vetenskaperna 2006 (Östasienstudier), Helsingfors universitet
Tradenom 2006, yrkeshögskolan Helia

Översättare, restauratör
Diversearbetare 2007-, finska ambassaden i Seoul
Praktikant 2005–2006, finska ambassaden i Seoul

Text: Tero Juutilainen
Översättning: Sonja Tiilikainen
Språkgranskning: Jonas Franzon

Från tv-frågesport till makgeolli

Taru Salminen anser inte att hon är en kändis i Korea fastän en del människor känner igen henne på gatan. Hennes åtskilliga framträdanden i tv och radio och såväl i underhållningsprogram som aktualitetsprogram har trots allt gjort henne till en av de mest kända finländarna i Korea. Hon blir ofta inbjuden till olika program för att diskutera om aktuella teman och särskilt om hur saker och ting sköts i Finland.

Salminen deltar gärna i diskussioner. Hon berättar att den ekonomiska utvecklingen i Korea har gjort ganska snabba framsteg från och med 1950-talet, men ett egentligt medborgarsamhälle har trots allt aldrig utvecklats. I Korea är många ämnen sådana som man inte talar om, och dessa ämnen vill Salminen lyfta fram. Finländare (och andra utlänningar) tillåts större frihet att kritisera samhället.

– Koreaner har kanske en alltför romantiserad bild av Finland. Jag försöker på sätt och vis pika dem med att säga något sådant som ”hur var det nu, försökte era politiker igen med mutor?”. Jag kan säga sådana saker högt där – på ett lättsamt sätt förstås, inte aggressivt.

Till en början var Taru Salminen litet blyg, men hon har sedermera lärt sig att vara mer utåtriktad.

Salminen drömmer om att föra samman den koreanska och finländska kulturen. Vid sidan av sitt egentliga arbete öppnade hon en egen restaurang i Sydkorea år 2010.

– I min restaurangs meny förenas den koreanska och finländska mat- och dryckeskulturen. Restaurangen är belägen nära ett universitetscampus och den passar bra in i områdets mångkulturella atmosfär.

Restaurangen fyller snart fem år och har haft stor framgång. Salminen tycker att det vore fint att i framtiden öppna en likadan restaurang i Finland. Det enda som Salminen förargar sig över är att restaurangen inte kan bjuda på Koskenkorva, eftersom drycken inte har en importör i Korea. I stället får Finlandia Vodka stå på menyn.

– Min favorit i det koreanska köket är makgeolli, en alkoholdryck som tillverkas av ris. Många talar om risvin, men det är det inte riktigt fråga om. Dryckens smak varierar enligt dess tillverkare, och i Korea tillverkas drycken av flera små bryggerier.