Suzie Thomas

PhD (Heritage Studies) 2009, Newcastle University

Universitetslektor 2014–, Helsingfors universitet
Biträdande forskare 2012–2014, University of Glasgow
Biträdande tjänsteman i samskapande arkeologi 2009–2012, Council for British Archaeology

Forskningsintressen
Samskapande arkeologi, museologi, kulturarv och brott, alternativa synpunkter på kulturarv, frivilligarbete på museer

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Bild: Peter Connelly
Text: Suzie Thomas och Tero Juutilainen (red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Nya kurser och vetenskapliga tidskrifter

Jag har varit med och utvecklat undervisningen som tjänar både Helsingfors universitets finländska och internationella studenter. Jag har aktivt utvecklat Erasmus-utbytesavtal och försökt uppmuntra studenter med olika bakgrunder att delta i de engelskspråkiga kurserna i museologi som jag undervisar i. I år jag har varit med och förverkligat en helt ny kurs, Contemporary Issues in Finnish Culture, som drar nytta av specialkompetensen hos forskarna vid den tvärvetenskapliga Institutionen för filosofi, historia, kultur- och konstforskning. Kursen har fått ett positivt mottagande bland flera av våra studenter. En annan kurs, som jag ska undervisa i igen i januari och som tyvärr måste sägas vara mycket aktuell just nu, heter Heritage, Museums and Conflict. Under kurser behandlas på vilka olika sätt krig och andra oroligheter under olika tider har inverkat på hur kulturarv har skyddats och skötts eller förstörts.

Bland mina största insatser på internationellt plan kan nämnas grundandet av tidskriften Journal of Community Archaeology and Heritage. Det är fråga om en referentgranskad tidskrift som publicerades för första gången år 2014. Vi arbetade dock med tidskriften redan ett par år tidigare. Jag redigerar tidskriften tillsammans med amerikanska, brittiska och australiensiska kollegor och en skild redaktion som omfattar alla världsdelar. I vår tidskrift har vi försökt prioritera läsarvänliga artiklar, som är skrivna av såväl akademiker som av frivilliga skribenter och andra som intresserar sig för frågor kring arkeologi och kulturarv. Vi hoppas att vi åtminstone i någon mån har lyckats förändra uppfattningarna om hurdan en vetenskaplig tidskrift ska vara.