Suzie Thomas

PhD (Heritage Studies) 2009, Newcastle University

Universitetslektor 2014–, Helsingfors universitet
Biträdande forskare 2012–2014, University of Glasgow
Biträdande tjänsteman i samskapande arkeologi 2009–2012, Council for British Archaeology

Forskningsintressen
Samskapande arkeologi, museologi, kulturarv och brott, alternativa synpunkter på kulturarv, frivilligarbete på museer

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Bild: Peter Connelly
Text: Suzie Thomas och Tero Juutilainen (red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Min bästa stund vid Helsingfors universitet

Jag upplevde förmodligen min bästa stund vid Helsingfors universitet i slutet av år 2013 innan jag ens hade flyttat till Finland. Jag hade sökt mitt nuvarande arbete som universitetslektor i museologi vid Helsingfors universitet och visste inte hur det skulle gå – men till slut blev jag erbjuden arbetet! Att få en fast anställning vid ett toppuniversitet, i ett ämne som man älskar och därtill i en stad som man beundrar vore en otrolig upplevelse för vilken vetenskapsidkare som helst. Jag är säker om att framtiden kommer att medföra många goda stunder och minnen.

Jag har njutit av min tid i Helsingfors. Mina kollegor har välkomnat mig varmt och studenterna har förhållit sig positivt till mitt kanske lite annorlunda sätt att närma mig museologi (och till att jag behandlar ämnet på engelska). Framför allt har jag fått känna mig som en uppskattad och viktig del av såväl institutionen som hela universitetet.

Jag besökte Helsingfors Olympiastadion under min första längre resa till Helsingfors i mars 2013. Jag visste redan då att jag vill arbeta och bo i staden. Bild: Mina di Marino