Suzie Thomas

PhD (Heritage Studies) 2009, Newcastle University

Universitetslektor 2014–, Helsingfors universitet
Biträdande forskare 2012–2014, University of Glasgow
Biträdande tjänsteman i samskapande arkeologi 2009–2012, Council for British Archaeology

Forskningsintressen
Samskapande arkeologi, museologi, kulturarv och brott, alternativa synpunkter på kulturarv, frivilligarbete på museer

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Bild: Peter Connelly
Text: Suzie Thomas och Tero Juutilainen (red.)
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Jonas Franzon

Ett tvärvetenskapligt sätt att behandla kulturarv

För närvarande deltar jag i flera forskningsprojekt inom olika områden. Jag är forskare i ett projekt om Lapplands dystra kulturarv, Lapland’s dark heritage, som finansieras av Finlands Akademi och där forskare från Uleåborgs och Helsingfors universitet medverkar. Projektets syfte är att utreda på vilka olika sätt människor kommer i kontakt med det kulturarv som tyskarna har lämnat efter sig i finska Lappland under andra världskriget. Vi behandlar ämnet med ett tvärvetenskapligt grepp som kombinerar arkeologiska, museologiska, etnologiska och kriminologiska synsätt. Det är i synnerhet sådan här tvärvetenskaplig forskning som jag njuter av. Jag kommer att arbeta med projektet på heltid i tjugo månader från och med september 2015 och får därmed en bra möjlighet att verkligen fördjupa mig i ämnet.

Suzie Thomas och forskardoktor Oula Seitsonen undersöker ett möjligt utgrävningsområde utanför Rovaniemi i samband med projektet om Lapplands dystra kulturarv. Bild: Eerika Koskinen-Koivisto

Nyligen inledde jag också ett litet forskningsprojekt om museers säkerhet tillsammans med min kollega Louise Grove, universitetslektor i kriminologi och socialpolitik vid Loughborough University. Vi forskar i ett litet urval av museer i England och Finland genom att intervjua personer som arbetar med olika ansvarsområden på museerna. Förhoppningsvis kan vi efter denna inledande fas utveckla vår forskning till ett större projekt.

Utöver dessa forskningsprojekt har jag under de senaste månaderna arbetat med att utveckla olika finansieringsprojekt, ofta i samarbete med kollegor i Europa och på andra håll i världen. Jag är hoppfull om att åtminstone någon av mina idéer kommer att bära frukt.

Jag har redan länge varit intresserad av metallsökning som hobby och dessutom intresserat mig för metallsökningens inverkan på arkeologin. För min doktorsavhandling forskade jag i förhållandet mellan arkeologer och dem som håller på med metallsökning i England och Wales. Jag håller fortfarande kontakt med mina europeiska kollegor som är intresserade av metallsökning och de frågor som sammanhänger med hobbyn. Jag är också med i rådet för det belgiska projektet MEDEA, vars syfte är att utveckla en databas för de fynd som har gjorts med metalldetektorer i Flandern. Dessutom talar jag regelbundet om denna hobby i medier. Därtill har jag skrivit såväl nyhetsartiklar som vetenskapliga texter om ämnet.

Metallsökning håller på att bli en allt populärare hobby i Finland. Metallsökningen kan vara till fördel för kulturarvssektorn, men den kan också medföra allvarliga utmaningar. Jag upplever att min tillvaro här i Finland är mycket betydelsefull och intressant, eftersom jag får en chans att följa med hur saker och ting utvecklas.

Suzie Thomas (till höger) tillsammans med Stuart Campbell och Natasha Ferguson (Scottish Treasure Trove Unit) och Jennifer Novotny (University of Glasgow) deltar i fältarbete på metallsökningsträffen i byn Methven i Perthshire i Skottland. Bild: Treasure Trove, National Museums Scotland