Sirpa Seppälä

Sirpa Kristiina Seppälä
3.4.1962, Helsingfors

Kandidat i humanistiska vetenskaper 1996 (väst- och sydslaviska språk och kulturer), Helsingfors universitet
Grundkurs i turism 1994, Käpylän iltaoppikoulu
Utbildarutbildning i konferenstolkning 2004, Helsingfors universitets utbildnings- och utvecklingscenter Palmenia, EU-kommissionens tolktjänst SCIC
Flera korta kurser i tolkning av olika anordnare
Flera professionella kurser i turism av olika anordnare i Finland och Tjeckien

Företagare i språkbranschen i firman Sirpukka
Frilansat i olika uppdrag i språkbranschen 1990–2004

Styrelsemedlem i Helsingfors Turistguider rf 1995–1996
Styrelsemedlem i Suomi-Tšekki-seura ry 2004–2014
Medlem i MaPa-projektit ry

Bild: Kimmo Eskola
Text: Riitta-Ilona Hurmerinta
Översättare: Sonja Tiilikainen
Språkgranskare: Johan Franzon

Mina bästa minnen från Helsingfors universitet

Mina bästa minnen från universitetet är definitivt förknippade med den uppmuntrande och kollektiva andan vid vår institution. Alla vi vid den lilla institutionen var som en stor familj. Vi ordnade till exempel många gemensamma samkväm för studenterna och personalen.

Tack vare de gästande lektorerna hade institutionen också en internationell anda. Under min studietid skedde det stora förändringar på det slaviska språkområdet, och jag känner mig privilegierad för att ha fått följa med dessa förändringar på så nära håll. Såväl revolutionerna i Östeuropa 1989 och de jugoslaviska krigen blev en del av min egen vardag. Jag minns tiden för de jugoslaviska krigen som särskilt uppskakande.

Institutionens uppmuntrande och kollektiva anda sträckte sig också till studierna. På den tiden kände man inte till några individuella studieplaner, men i praktiken hade vi ändå sådana. I takt med att världen förändrades måste också studiernas innehåll utvecklas från det teoretiska mot en mer praktisk riktning. Examensreformen i mitt eget läroämne var en väsentlig del av min studietid. Vi studenter medverkade aktivt i den här reformen.

Min studietid var lycklig, social, engagerande och aktiv, och dessutom mycket rolig. Därför ville jag inte lämna universitetet inom utsatt tid, utan satsade i stället på att trivas där för hela slanten.

Sirpa Seppälä besöker regelbundet universitetsbyggnaden Forsthuset för att träffa de nuvarande språkstudenterna. Bild: Ville Korhonen