Sara Negri

Magister 1991 och doktor 1996 (matematik), Università degli Studi di Padova
Docent 1998 (logik), Helsingfors universitet

Professor i teoretisk filosofi, Helsingfors universitet 2015–
Professor-at-Large för doktorsprogrammet i filosofi, Scuola Normale Superiore di Pisa 2014–
Medlem i Helsingfors universitets forskarkollegium 2014–2015
Äldre forskare, Institutionen för filosofi, Helsingfors universitet 2012–2014
Akademiforskare, Institutionen för filosofi, Helsingfors universitet 2007–2012
Akademiforskare, Institutionen för filosofi, Helsingfors universitet 2002–2007
Forskare, Institutionen för filosofi, Helsingfors universitet 1996–2002
Research Associate, Dept. of Computing, Imperial College, London 1995–1996

Forskningsteman:
Filosofisk logik, bevisteori, formell kunskapsteori

Publikationer, forskningsprojekt och annan vetenskaplig verksamhet

Priser och utmärkelser:
Academy Research Project 2006–2009
Humboldt Fellowship 2004–2005

Text: Sara Negri (Kaija Hartikainen, red.)
Bild: Sara Negrin kotiarkisto
Översättning och språkgranskning: Sonja Tiilikainen & Jonas Franzon

Tvärvetenskapliga logikföreningar över Europas gränser

Sara Negri har varit medlem i verkställande ledningsgruppen för Scandinavian Logic Society sedan föreningen grundades 2011. Ett av föreningens centrala syften har varit att återuppliva traditionen av skandinaviska logiksymposier. Negri var medordförande för 9th Scandinavian Logic Symposium som hölls i Tammerfors 2014.

Negri har även varit aktivt verksam i två italienska föreningar som intresserar sig för logik: AILA (Italian Association for Logic and its Applications) och SILFS (Italian Society for Logic and Philosophy of Science). Negri har hållit en intensivkurs vid AILA:s årliga sommarskola i logik som ordnas i Gargnano. Hon har också skrivit en lång översiktsartikel om den bevisteoretiska forskningens nyare riktningar i Italien. Artikeln var tänkt att bli ungefär tio sidor lång, men omfattade till sist över trettio sidor som en protest mot försöken att komprimera forskningsområdet.

I SILFS har Negri gjort en av sina viktigaste insatser genom att anordna ett möte om modallogikens och den icke-klassiska logikens bevisteori tillsammans med föreningens ordförande. Mötet hölls i samband med en kongress i logik- och vetenskapsfilosofi, Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, i augusti 2015 i Helsingfors.

Framför Scuola Normale Superiore i Pisa år 2014. Bild: Sara Negris hemarkiv